العوا : لدي ما يثبت أن والدة الشيخ حازم تحمل الجنسية الامريكية

الان على قناة الحياة
برنامج مصر تقرر

العوا : [B][FONT=Traditional Arabic][size=4][U][COLOR=DarkGreen]لدي أخبار أثق في صحتها على ان والدة الشيخ حازم تحمل الجنسية الامريكية

[/color][/u][/size][/font][/b]

لدي ما يثبت أن والدة الشيخ حازم تحمل الجنسية الامريكية

لدي أخبار أثق في صحتها على ان والدة الشيخ حازم تحمل الجنسية الامريكية

هي “أخباريثق في صحتها” ولا “ما يثبت”؟ يعني بصراحة ما نفعش تخرج من راجل حقوقي في مقام العوا، وأنا سمعته على قناة الحكمة وهو بيقول إن واحد صاحبه شغال في الحكومة بيأكد له إنه عنده ما يثبت.
كلام يصنف اصطلاحاً إنه كلام “مرسل” منقطع فيه رجل مجهول، وبالتالي مالهوش لازمة ولا يقوم عليه دليل.

وبعدين ما شاء الله، في ليلة واحدة بقى مصر كلها لديها صورة جواز والدة الدكتور حازم، وكل مصر أصبحت ويكيليكس.

وبعدين عيب بصراحة تخرج من منافس في السباق الانتخابي، الشغل ده ممكن نفوته بين الضراير لكن ناس عاوزه تقود الأمة يشتغل شغل الضراير، مش حلوة، حتى لو الدليل في يده كان يجب عليه أن يسكت تنزهاً وترفعاً.

كويس انك مقلولتش انك شيعى ونصيرى وعلوى وشيعى واعداء الاسلام

هوه العوا لو يخليه فى حاله كان بقي احسن
ماكل مرشح يركز فى برنامجه ويشوف هيعمل ايه ولا مبقاش فى طريق لحد الا على حساب الاخر ؟؟؟؟؟؟؟
وعجبي

خليهم يتسلوا

Like

العوا شكله هيطير هو كمان علشان ابوه بس لسه الموضوع مسخنش

هي “أخباريثق في صحتها” ولا “ما يثبت”؟ يعني بصراحة ما نفعش تخرج من راجل حقوقي في مقام العوا، وأنا سمعته على قناة الحكمة وهو بيقول إن واحد صاحبه شغال في الحكومة بيأكد له إنه عنده ما يثبت.
كلام يصنف اصطلاحاً إنه كلام “مرسل” منقطع فيه رجل مجهول، وبالتالي مالهوش لازمة ولا يقوم عليه دليل.

يا سلام عليك يا أبو أنس، لما تقول إنه كلام “مرسل” ولا يعمل به كدليل وعيـــــــــــــــــــــــــــــب قوي على واحد قانوني يرى نفسه من أهل الحل والعقد مثلما قالها سابقاً ثم يأت الآن ليقول كلاماً مرسلاً.
وجب على العوا الآن أن يعتذر اعتذاراً رسمياً عن “كذبه وافتراءه” على الشيخ حازم أبو اسماعيل ولاسيما أنه من موضع المنافس وكان يجب عليه لزوماً أن يترفع عن مثل هذه الترهات وأن لا يتبع أسلوب “الضراير”.

انا بصراحة مش عارف الناس فرحانه ليه بالحكم
ايه الجرين كارت الذى قال انه معه
على فكرة انا لم اصدق هذا الشو الاعلامى الذى يقوم به انصار ابو اسماعيل الا لما اشوف بنفسى ما يثبت انها غير مصرية
انا عارف من الاول ان ابو اسماعيل بيلعب عن الاجراءات القانونية ولم يقدم اى اثبات على ان امه مصرية

على فكرة انا لم اصدق هذا الشو الاعلامى الذى يقوم به انصار ابو اسماعيل الا لما اشوف بنفسى ما يثبت انها غير مصرية
طيب يا أحمد ابقى فكرني أتصل على المستشار بجاتو ينتظر لما تشوف بنفسك ما يثبت إنها غير مصرية

انا عارف من الاول ان ابو اسماعيل بيلعب عن الاجراءات القانونية ولم يقدم اى اثبات على ان امه مصرية
بيلعب آيه يا أحمد، هو الدنيا عندك مقلوبة كده ليه، عمرك ما سمعت على إن البينة على من ادعى واليمين على من أنكر، عمرك ما سمعت إن المتهم برئ حتى تثبت إدانته، أم أبو اسماعيل يقيناً تحمل جنسية مصري وماتت وهي تحملها كما قدم أبو اسماعيل في جلسة المحاكمة ولم تكتب وزارة الميتين على الشهادة إنها تحمل جنسية أخرى. والشك أنها تحمل جنسية أمريكية، فيبقى الأصل اليقيني الملزم للجميع أنها مصرية ويبقى على المدعين بالتشكيك أن يثبتوا، صعبة دي!!! أنا مش فاهم هي أمه اسمها مثلاً كوندوليزا رايس علشان نقول له اثبت إنها مصرية. اثبت انت يا أحمد إنها أمريكية وهات لي مستند واحد يثبت ذلك، أنا مقدر صدمتك بنتيجة الحكم ولا سيما إن دي تاني صدمة ليك بعد انسحاب البرادعي ولاسيما إن الخبر بتاع سلم الطباخين ده كان اداك بصيص أمل.

فى الحقيقة انا متعاطف معك كثير وعلى العموم ابقى فكرنى انت لما ابو اسماعيل يتم استبعاده ولا يجد ما يقدمه ينفى ان امه امريكية وموضوع البينه على من ادعى هذا كلام حق يراد به باطل ولجنه الرئاسة قالت انها لديها اوراق تثبت ان امه امريكية ولن تقدمها وليس هناك ما يلزمها لتقديمه وهذا الشق القانونى فى الموضوع الذى يلعب ابو اسماعيل شغل المحاماه القذر بالبحث عن الثغرات وان شاء الله سيفشل لانه ليس مع الحق وامه امريكية وليس لديه ما يقدمه وبنفى به كلام الداخلية التى ذكرت رقم جواز سفرها وتحركاتها

اما الموضوع مثل هذا مع مرشح رئاسى لابد ان يكون به شفافيه وصراحه امام الجميع ويظهر ما يثبت انها لم يحصل على الجنسيه المصرية وحتى ان كان الموضوع مجرد اشاعه لكن طلب ان يكون رئيس والشعب الذى سيتخبه من حقه معرفه كل شيىء عنه حتى الموظف عندما يذهب ليقدم فى عمل يطلبوا منه شهادة ذمه ماليه او شهادة صحيفة جنائية ليطمئنوا ولا يقول لهم الموظف بسفاهه البينه على من ادعى واثبتوا انى لم اسرق وليس لدى سجل اجرامي

وعندك مثال سيدنا ابراهيم عندما قال لربنه ارنى كيف تحى الموتى لم يقل له الله اثبت انى لا استطيع والبينه على من ادعى ولكن سيدنا ابراهيم قال هذا ليطمئن قلبه وانا اريد ايضا ان أطمئن فى مصداقية وشفافية شخص ربما قد يكون رئيس وهذا بالطبع من حقى

المشكلة عندنا التعصب البيغض للاشخاص وعدم النظر للاومور بنظره محادية وهذا للاسف ما وقعت انك والكثير من المتعصبين لابو اسماعيل فيه ويقوموا بالدفاع بالحق والباطل

أنا مش هارد على كلامك لأنه هايطول بدون سبب.

طب مش مشكلة المهم انا كنت بفكر فى اننا نعمل حاجة فى المنتدى مثلا نعمل ملتقى حوارى وفى نفس الموقع ابعت رسالة لجميع الاعضاء لطب مشرفين جدد
الحالة بقت نايمه خالص

ههههههههههه الكل يتحدث عن الانتخابات ليس فقط في مصر بل في الجزائر ايضا مع قروب موعد اجراء الانتخابات التشريعية يااااااااه

لما لا تقوم بادراج بعض الاخبار عن الجزائر حتى على الاقل نتابع الوضع هناك من خلال تواجدنا فى المنتدى ؟