أطرف تعليقات شعب تويتر على ترشيح '' المخبر'' كرمبو قصدى عمر سليمان

عقب ساعة واحدة من اعلان انضمام السيد عمر سليمان ، نائب الرئيس المصري السابق، لسباق الانتخابات الرئاسية، وانهمرت التعليقات على موقع التواصل الاجتماعى تويتر؛ حيث عبر الكثيرون بسخرية على هذا الموضوع ، وتحول خبر ترشح سليمان إلى العنوان الأبرز لتغريدات (تويتر)، والتي بلغت في بعض الأحيان أكثر من ألف (تغريدة) خلال 10 دقائق فقط .
ومن أبرز هذه التعليقات:

1: من ساعة ما الواحد سمع خبر ترشح عمر سليمان بيقوم من النوم مفزوع على 3 اسئلة ؟ اسمك ؟ سنك ؟ كنت فين يوم 25 يناير؟
2: إذا ذهبت لتنتخب عمر سليمان‏ ضمن المرشحين ، فلن تغمس إصبعك هذه المرة في الحبر الفوسفوري ، ولكن ستغمسه في دماء الشهداء.
3: "لا تعتقدوا أن عمر سليمان سيخسر ببعض الشتائم وصفحات فيسبوك تهاجمه فأغلب من ينتخبونه لا يمتلكون حسابًا على الفيسبوك" د.محمد غنيم.
4: واللي بيؤكد ان عمر سليمان خطر انه في 24 ساعة لم آلاف التوكيلات … وبصرف النظر لمها ازاي ، مدام عرف يلمها يبقى فيه خطر انه ينجح.
5: بيقولك لما عمر سليمان يمسك هيعمل وزارة اسمها وزارة الشر.
6: سؤال ملح : هل سيكتب عمر سليمان برنامجه بالعربي ام بالعبري؟
7: قعدتوا تقولوا أبو اسماعين المهدي المنتظر … خيرت الشاطر يوسف هذا العصر … أهو طلعلكوا عمر سليمان المسيح الدجال.
8: كنت خايف البرادعي يمسك مصر ويقلع امي الحجاب او أبو اسماعيل يمسك ويلبس امي النقاب دلوقتي عمر سليمان جاي وامي هاتوحشني قوي
9: عمر سليمان بالنسبة للفلول زي أبو اسماعيل بالنسبة للإسلاميين زي خالد علي بالنسبة للثوريين — اختيار متطرف مستحيل يوصل لنتيجة.
10: لازم دليل قطعي من القرآن أو السنة إن أم أبو اسماعيل أمريكية
11: امرأتين حموا مصر من الضياع … شجرة الدر لما أخفت خبر موت جوزها عشان الجيش يكمل الحرب وأم أبو اسماعيل لما انقذت 80 مليون مصري.
12: كنت أول من أشاد بصدق أبو الفتوح. لكن سيطرة الإخوان على المجلس وجمعية الدستور ، ولاحقا الحكومة تفرض التمسك بالمدنية الواضحة للمنصب الباقي.
13: بيان رئاسي متخيل لسليمان : حزين على سقوط سيارة أبو إسماعيل وانهيار عقار أبو الفتوح واختناق صباحي.

جميلة وان كنت اتحفظ كثيرا على 9و10و11 ونهاية 7
:smiley:

7: قعدتوا تقولوا أبو اسماعين المهدي المنتظر … خيرت الشاطر يوسف هذا العصر … أهو طلعلكوا عمر سليمان المسيح الدجال.

طاب دا 7 دي بالذات تهلك من الضحك بس أنا كنت سمعتها مرة من غير اسم عمر سليمان وكان الحدق يفهم.

9: عمر سليمان بالنسبة للفلول زي أبو اسماعيل بالنسبة للإسلاميين زي خالد علي بالنسبة للثوريين — اختيار متطرف مستحيل يوصل لنتيجة.

دي إللي سخيفة جداً.

11: امرأتين حموا مصر من الضياع … شجرة الدر لما أخفت خبر موت جوزها عشان الجيش يكمل الحرب وأم أبو اسماعيل لما انقذت 80 مليون مصري.

دي ربنا كسف صاحبها

13: بيان رئاسي متخيل لسليمان : حزين على سقوط سيارة أبو إسماعيل وانهيار عقار أبو الفتوح واختناق صباحي.

هذه بجد حقيقة ستحصل تماماً مثل ما سيده المخلوع طلع أيمن نور نصاب وجمعة مجنون.

يا عبد الظاهر معرفناش انت هتنتخب مين ؟؟

بما ان اخونا عبد الظاهر من الاخوان المسلمين
وكانت انتمائاته القديمة وتقريبا الجديدة برده هيه هياها اخوان مسلمين
اذن هيرشح الشاااااااااااااطر
:smiley:

لا معتقدتش انه بينتمى للاخوان وعلى فكرة انا كنت معاه فى الجامعة وبشوفه على طول وعمره ما عمل حاجة تدل انه من الاخوان
ممكن يكون محب للاخوان

فى لما اتكلمنا من زمان قال انه بينتخب عمرو موسى اتمنى انه يكون غير رأيه

هوه كمان عمرو موسي

وبعدين انا اعرف اكتر منكم كلكم انا مش بدخل كتير بس كل حاجة بتوصلنى وهوه اخوانى بس هوه يمكن مش واخد باله :smiley:

كان من زمان بس معرفش ليه زى ما هو ولا لا ؟
بس ممكن فى احتمال انه يكون غير رايه برضه

يا احمد يعنى انت ممكن تعرف لانك كنت معايا فى الكلية انا اخوانى من طفولتى ولكن اختيارى بين اثنين وهما اولا عبدالمنعم ابو الفتوح وابواسماعيل ولكن انتمائى للاخوان وكنت اقول عمرو موسى عندما لم يكن احد من الاخوان وعندما حضرت مع الشيخ حازم فى مؤتمر شعبى احسست انهمن افضل الموجودين وطبعا عندنا ابو الفتوح اتمنى ان يكون رئيس مصر اما الشاطر لا اتمنى ان يكون رئيس لمصر لانه فكرة اخوانى فقط غير ابو الفتوح

I was sure about this. But, I got surperised when Ahmed said somthing different and I didn’t argued that time because we have more than enough open arguments.

Anyway, My Muslem Brother Abdulzaher, keep supprting our coming presedent Shai’kh 'Hazem. I believe insha’a Allah he is the best till now

طب لما انت اخوانى يا عبد الظاهر لماذا لا تحترم راى الشورى وراى قيادتك التى أقسمت لها على السمع والطاعة ؟؟

ممكن يكون اخوانى فكريا وليس تنظيميا زى ناس كتير بيحبوا فكر الاخوان ومؤمنين به

وبعدين الراجل قال انه عايز ابو الفتوح يعنى اطلع انت من الخط

اخوانى انا فكراً احب وانتمى لاخوان ولكن عندى مصلحة وطنى وبلدى اهم من الاخوان والسلف واختيارنا سنسئل عنه امام الله عز وجل

Like Like Like
Abdulzaher number 1

أكيد طبعا ولكن لابد من توضيح هذه النقطة
وكما قلت وفهمت من كلامك انك تحب فكر الاخوان وتنتمى اليه وطبعا هذا شيىء جميل ولكنك لا تنتمى لهم تنظيميا بمعنى ان لك رأيك الخاص وتقرر ما تراه مناسبا لمصلحة الوطن

وللعلم أنا ايضا مثلك

وللعلم أنا ايضا مثلك

I don’t think so
Really there is very wide gap between you Ahmad and Muslem Brothers

كلامك غير صحيح
من قال لك هذا الامر ؟؟ واضح انه أختلط عليك الامر
أتمنى انك متكونش فاكرانى علمانى ولا ليبرالى كافر

انا أحب فكر الاخوان كثيرا وأمن به وأحب ايضا الشيخ القرضاوي وهو شيخى المفضل والذى استمع له دائما
وحتى فى الانتخابات انتخبت حزب الوسط والشورى انتخبت الحرية والعدالة

ولكن ليس كما قلت تنظيميا وانى اتبع كل ما يقوله لانى دائما لى رايى الخاص فى امور معينة

أتمنى انك متكونش فاكرانى علمانى ولا ليبرالى كافر

Now our discussion returned back not less than 10 monthes

كفايه يا شباب نحن مسلمون واخوان المهم اننا نكون فى النهاية يد واحدة