محمد يسري سلامة: حزب النور يعلن تأييده الرسمي لـ

نشر الدكتور محمد يسري سلامة على حسابه في موقع التواصل الاجتماعي قبل ساعتين تأييد حزب النور للدكتور عبد المنعم أبو الفتوح مرشحاً لرئاسة الجمهورية

اعتقد انه مش صحيح
مش معقول ان الدعوة السلفية يعلنوا كده من قبل ما يقابلوا مرسى

ومين قال إنهم لم يقابلوا مرسي، هو ممكن يكون الخبر مش أكيد رغم انتشاره ماشي، لكن مرسي موجود من قبل إذاعة الخبر.

وصول الدكتور محمد مرسى والدكتور راغب السرجانى الى اجتماع مجلس شورى الدعوة السلفية

ايوة مقابله مرسى دلوقتى حالا ولسه موجود هناك
هيعلنوا امته ده طيب
مش على الاقل يستنوا لما مرسى يمشى

وبعدين فى كلام سلامة مش واضح هو عرف ازاى او مين اللى اعلن كده وقاله امته
وكمان مش موجود اى كلام على صفحة حزب النور

انا عارف انك نفسك انهم يدعموا ابو الفتوح علشان انت هتختاره ومش عايزك تكون مخالف ليهم وكمان تثبت انى مش عارف حاجة عن السلفيين

بس المهم بقى انك متخترش مرسى لما يقولوا انهم هيدعموه وتبقى تسمع الكلام

أولاً يا أحمد انتخابي لمرسي هو أمر ليس عندي فيه نقاش لأن فشل التاسيسية جعلني اعيد النظر كثيراً في طريقة التعامل مع الأمور.
الأمر الثاني أنني لما تخيلت مصر في حال نجاح مرسي ولا سيما أن الاخوان لا يقبلون النقاش أبداً ولديهم استعلاء غير طبيعي في الكلام ولا سيما أن الأمر بات محتوماً عندي عندما التقيت مع مهندس مصري اخواني في خارجية السعودية وجرى حوار لمدة ساعتين التمست فهي نبرة الاستعلاء العمياء والتي لا ترى إلا ما ترى إن كان خيرا فلله الحمد وإن كان شراً فعلى الله السلامة.
وكذلك ما حسم رفض مرسي عندي هو تصريح أحد الاخوان في لقاء تليفزيوني عندما سألوه هل ممكن الاخوان تسحب مرشحها في مقابل مرشح اسلامي آخر إذا كان الاتفاق قد وقع على مرشحاً آخراً فكان رده غبي جداً وملخصه أن التوافق لابد أن يكون على قرارهم.
وهناك أمر عقائدي يا أحمد وهو أننا بسبب أنه توالى علينا ملوك وحكام منافقون وفاشلون افتقدنا شعيرة “البيعة” مع العلم أنها “دين” وفي حال انتخاب محمد مرسي وهو رجل إسلامي أو على الأقل مسلم يحترم الإسلام فسيكون واجب البيعة، ولكن شباب الأخوان منعقد عندهم بيعة للمرشد العام على إقامة الخلافة الإسلامية وبلتالي فلن يعقدوا البيعة للحاكم أبو الفتوح، ولو نجح مرسي فكيف لي أن أبايع من في عنقه بيعه فهو ليس حر وإنما ستصبح “بيعة صيني”. نفسنا نعيش دينا صح. يا رب يا أحمد تبطل اتهامي بالسفه وإني إمعه ماشي ورا إللي يندلق في دني خلاص، زي ما أصريت سابقاً إني هانتخب ابو اسماعيل بدون تفكير على الرغم إني قلتلك إني كنت ساعتها لا أزال أفكر. بس انت حر.

[CENTER]

خلي الصورة تتكلم
[/center]

ان شاء الله يكون ابو الفتوح رئيس مصر القادم