سؤال عن كيفية الطيران


(adham505) #1

الاخوه الافاضل والساده الطيارين
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
لى سؤال فى عالم الطيران والمثل بيقول
( العلم بالشىء ولا الجهل به )
السؤال هو
كيف يعرف قائد الطائره نفسه فى اى مكان فى الفضاء وكيف يضبط الطائره اثناء الهبوط على الممر


#2

قائد الطائرة بيعرف نفسه فى الفضاء عن طريق الاجهزة الملاحية المتقدمة الموجودة فى الطائرات والتى تعمل غالبا عن طريق الجى بى اس وهو اتصال بالاقمار الصناعية ويمكنها تحديد المكان والسرعة لاى شيىء فى الغلاف الجوى وهناك طبعا موجات للاتصالات بالراديو وهو الشائع فى الطائرات الحربية والهليكوبتر وخلافه

وظبط الطائرة للهبوط او الاقلاع يكون من خلال حسابات الايرودينامك لتحديد الزوايا والسرعات وطبعا بيكون الطيار عارف وحافظها كويس وطبعا بتكون سرعة خفيفة جدا وقريب جدا من الارض بحيث تسمع للعجل انه يادوب يلمس الارض وعند الهبوط الطيار لازم يرفع الطائرة تانى علشان متخبطش فى الارض من الامام ويقلل سرعتها جدا عند طريق اما الفرامل الميكانيكية العادية او انه يرفع السبويلر