سؤال محير جداً جداً

السلام عليكم جميعاً
في موضوع عاوزه اسأل عليه و كمان مش انا … الطلاب ايضاً الي في الكليه و هو
انا الان طالبه في الكليه و ساعات و انا في الكليه بيعضوا يتكلموا في كورسات غريبه و من اسمها صعب احفظه
فا كنت عاوزه بعد ما اخلص الكليه او في الكليه ايضاً … اخد الكورسات ايه الي في بدايه حياتي العمليه
عشان انتم عارفين الاتصالات ديه بحر واسع جداً
بس انا متيقنه في كورسات مهمة الواحد في اي تخصص في الاتصالات لازم يخدها

و انا اسفه على اسألتي الكتير , بس اعمل ايه انا عندي بور كتير مكتوم و عاوزه اخرجة في التعليم

اختكم في الله … نيفين العجمي

يتكرر هذا السؤال دوما من إخواننا الطلبة وأخواتنا الطالبات وهو يدل على حرص رائع على استغلال الوقت وعلى الرغية في التميز
طبعا اللغة مهمة جدا جدا جدا في وقتنا الحالي ويصعب تخيل مهندس لا يجيد لغة واحدة على الأقل بجوار اللغة العربية
بعد ذلك الدورات العامة والتي ترفع من مستوى الطالب وتزيد مهاراته حتى بعد التخرج كإتقان لغة برمجة وإجادة التعامل مع برامج الكمبيوتر إلخ
بعد ذلك يكون التخصص هو الفيصل في تحديد الدورات فمثلا من سيتخصص في التحكم يأخذ دورات في الميكروكنترولر والاسكادا وال Plc وال Dsp
أما من سيتخصص في الاتصالات مثلا فيركز على دورات لوسنت وما شابهها والتي تنظمها وزارة الاتصالات حسبما أعتقد
وهناك أيضا من يميل إلى الشبكات ويدخل في عالم ال Ccna وال Ccnb
فلا داعي للقلق وعليك بالدورات التي تناسبك حاليا كطالبة وإن سنحت لك أي دورة في مجال من المجالات المذكورة أعلاه فستكون خبرة جيدة إن شاء الله.
نتمنى لك التوفيق إن شاء الله وأحيي فيك الرغبة في التفوق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اضم صوتى اليكى اختى نيفين انا برده اريد معرفة الكورسات المطلوبه وبالاخص فى علم الشبكات او علم الاقمار الصناعية

اضم صوتى اليكى اختى نيفين انا برده اريد معرفة الكورسات المطلوبه وبالاخص فى علم الشبكات او علم الاقمار الصناعية

اظن انا رديت عالموضوع ده من قبل كده بس تاني حضرتك ياباش مهندسه اولا
اللغه مهمه جدا وياريت تبداي بيها وانتي في الجامعه لسه
ثانيا icdl مهم جدا جدا
ثالثا دورات القسم حسب تخصصك انتي هتتخصصي ف ايه وانا منتظر ردك لاطلعك على المهم في هذا التخصص
وشكرا