أريد أن أحترف السوليد وركس

أريد أنا أحترف السوليد وركس
أنا من الأسكندرية ,مصر
وعايز أعرف أيه هي الأمتحانات المتاحه او الشهادات الي ممكن تتاخد في السوليد وركس
ولو في مكان في الأسكندرية بيؤهل للأمتحانات
يا ريت حد يقلي أكتر عن الشهادات وأيه الفرص الي ممكن تتيحها لي في الشغل في مصر
يعني مهارة زي السوليد وركس هتبقي مفيدة في مصر ولا لأ
بس كده أنا أسف علي الأطالة وعلي الأسئلة الكتير بس محتاج أعرف عن الموضوع من أصحاب الخبرة
وشكرا بجد لكل الناس الي في المنتدي أنا لسه عضو جديد و معجب جدا بالمنتدي و روح الأخوة الي فيه
والحمد لله أستفدت كتير جدا منه لحد دلوقتي

أخي الكريم
أولاً جزاكم الله خيراً على كلامك المشجع والجميل عن المنتدى وأسرته

بخصوص الاختبارات فإنه توجد اختبارات أساسية من الشركة تجد تفصيلها في هذين الموضوعين

[[FONT=Microsoft Sans Serif][COLOR=DarkGreen]جميع ما يخص الامتحانات CSW[/color][/font]](http://www.almohandes.org/vb/f142/t50360/)

شرح التحضير للامتحانات CSWA و CSWP بالفيديوو

وحضرتك إذا انتظمت معنا في المواضيع وطرحت لنا بعضاً من أعمالك، إن شاء الله نمنحك تذكرة اختبار ممارس مجاناً (قيمة التذكرة 100 دولار = 700 جنيه) فور توفرها إن شاء الله.

أنا عن البرنامج في مصر، فمصر ولله الحمد من السوق الكبيرة لبرنامج سوليدووركس في المنطقة وعدد الحاصلين على الشهادات من مصر كبير جداً مقارنة بأغلب دول المنطقة وهو دليل على أن البرنامج له رواج كبير في مصر.

أما إذا كنت تسأل عن الاحتراف، فمن الآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآخر الممارسة اليومية ومشاركة أعمال وطرحها للنقد هو أقصر سبيل وأفضله، وأغلب مشرفينا المحترفين هنا لم يتلقى ولا واحد منهم تدريباً واحداً في البرنامج وإنما هي الممارسة فقط.

أضيف على كلام الأستاذ أبوأنس الرائع

أسرع طريق للإحتراف تبدأ بالدروس التالية كما هي مرتبة

1 - [SIZE=4]تعلَم سوليدوركس solidworks 2010 باللغة العربية حصريا على منتدى المهندس

[/size]2 - [SIZE=4]New Update for SolidProfessor - a selection of courses for SolidWorks
2007 - 2013

[/size]طبعاً مافي داعي إنك تحمل مجموعة البروفيسور كلها حمل فقط السنة التي هي نفس إصدار برنامج السوليد لديك , يعني إذا كان لديك السوليد 2012 حمل البروفيسور 2012

3 - [SIZE=4]SolidWorks 2013 Part II - Advanced Techniques

[/size]و هو كتاب رائع جداً للإحتراف
و الذي ينهي كل النماذج الموجودة بهذا الكتاب يصبح محترف بكل معنى الكلمة

و أنا الآن أقوم بالعمل على الجزء الأول من هذا الكتاب لكي أرفعه بالمنتدى
هو كان لازم يكون بالعكس إني إرفع الجزء الأول قبل الجزء الثاني بس السبب إني ما كنت بعرف محتوى هذا الكتاب و أهميته

تحترف مرة واحدة -!!!

البرنامج عبارة عن تعلم ممارسة أحتراف

أعتقد ان مفيش أماكن فى إسكندرية بتعلم البرنامج غير jelecom و منصحكش انك تروح شغل نصب

بخصوص الشهادات فـ كبيرنا أبو انس لخص الموضوع بس أكمل كلامه أن مفيش غير شركة cadcam الوكيل الاقليمي للبرنامج فى مصر هى الوحيدة اللى فيه ممكن تاخد كروسات و فى نهاية الكورس تتيح لك إمتحان شهادة CSWP

اما بقي لو عايز تتعلم البرنامج self study و ده احسن طبعا - فـ صديقنا عزام عمل معاك الصح فى تسلسل الكورسات اللى فى الرد اللى فوق

فى أخر كلامى لو سمعت كلام أستاذتنا الكبار أبو أنس و عزام هتبقي محترف - كان فيه من قترة كده واحد زيك كده أسمه عمار دخل المنتدى بيسأل و استمر فى المنتدى مع الكورسات المتاحة بقي مستواه لا بأس به

( انا طولت اوى فى الرد كفاية كده )

امتحنت يابني انت ولا لسه :slight_smile:
احنا لسانا منتظرين وعودك :slight_smile:
كان فيه وعد قديم قوي وأنا ما زنتش عليك فيه، وفيه وعد قريب، بس أدينا مستنينك تقول إنك خلصت امتحانتك ومشروعك.

خلصت امتحانات للابد الحمد لله
بالنسبة للمشروع ف طلع عينى فى التركيب و ال documentation
التسليم و ال presentation فى 7/17 و شكل المعاد هتياجل بسبب المظاهرات

بالنسبة للوعود - أفتكرها الاول إيه هى الاول بعد كده نشوف

شكرا لجميع الي ردو انا بالفعل خلصت الكتب دي ومستواي لا بأس به بس كنت عايز أعرف هل التعليم الذاتي كفاية في الموضوع عشان الشغل وكده ولا الأحسن أني أبقي certified

التعليم الذاتي كافي طبعاً، وأكيد الشهادات أمر جيد، ونحن إن شاء الله نضمن لك واحده منها إذا دمت معنا إن شاء الله.