مشكلة معايا في تصنيع التكييف بمروحة الكمبيوتر

ده اول موضوع ليا ياريت تشاركوني عشان اعمل التكييف للنهاية

ده فيديو شرح عمل تكييف مصغر بمروحة الكمبيوتر

لكن ازاي اشغل مروحة الكمبيوتر علي الكهربا مباشرة علما باني حاولت اشغلها مباشرة بالسلك بتاعها ضرب وشلعت نار
ارجو الرد
شكرا يا بشمهندسين

استاذي الحمد لله الي عداها علي خير وطلعت سالم ماولعت في البيت
اول شي لازم يكون لديك خلفيه بالكهرباء المروحه ذي بتكون 5 فولت وانت مركبها لي 110 فولت او 220 احمد ربنا طلعت سليم

شوف المروحه كم فولت هل هي 12 او 5 فولت وجيب محول كهرباء وشغلها عليه واذا ماتفهم بالكهرباء ابحث وتعلم لانك تعرض نفسك للخطر

شفت الفيديو وتقدر تشغلها بدون كهرباء البيت وببطاريه ليثيوم

[B]"]شكرا اخي الحبيب المروحة بتاعت الكمبيوتر بتكون 12 فولت الحمدلله عدت خير … المحول 12 فولت ده الاقيه عند الكهربائي؟

ايوه تلاقيه عند محلات قطع الكهرباء او الاكترونيات ويكون بيحول من 220او110 ac الي 12 dc وبيكون زي شاحن الجوال او شاحن جهاز الكتروني

ايوه افتكرت نقطه ونت تركب اعرف وين تركب موجب والسالب اذا تبي سحب او طرد

[SIZE=“6”][B]شكرا حضرتك علي الافادة الكبيرة دي

ممكن سؤال تاني معلش ؟… انا معايا تكييف صحراوي ربع حصان النور مش عارف كان بيضعف وكدا فالموتور بتاعه باظ المهم جيت اشغله تاني لقيته دخن ومرضيش يشتغل وديته لواحد عندنا بتاع صيانة مواتير قالي دا خلاص باظ مش هينفع تاني المهم اخدته البيت وجبت مفكاتي ومفاتيحي وفكيته انا لقيته مسود من جوه وبايظ خالص المهم ظيطته خالص وقطعت منه الاسلاك اللي اتحرقت وركبته اشتغل تمام الحمدلله المشكله بقا انه مش بيشتغل غير علي الوضع السريع فقط وكل ما اجي اشغله علي البطئ يعمل صوت من غير ما يشتغل وفي حاجة تانية ان لما اشغله (طبعا علي السريع) لازم احط فيشة الكهربا واروح افتح باب التكييف واحرك السير بتاع الدوران لولا ما يتحرك ويشتغل … معاش حاجة اخيرة لو رحت اشتريت موتور للتكييف ده ربع حصان اقول للبياع ايه يعني اسم الموتور ايه بحيث اني عايزوه يشتغل علي الوضعين البطئ والسريع وهل هو رخيص ولا غالي … معلش طولت عليك يا بشمهندس:)[/b][/size]

هههههههههههههه انت ناوي تجيب مصيبه في بيتكم
انا مادري ايش عملت في الموتور بس الي اعرفه انه بيتلف ويشتغل ثاني مره وديه لواحد فاهم ويلف الموتور ثاني مره وسبيك من الشغل الاستهبال عشان بكره ما تعملش كذا,
واذا الموتور مايتصلح خذو لاقرب محل وقول عندك مثل هذا الجميل

بالنسبه لسعر ما اقدر افيدك الاسعار تختلف من محل لمحل وحسب الجوده وشطارتك

هههههههههه والله شكلي مش هرتاح الا لما اعمل مصيبة

السلام عليكم اخي الحبيب … انا وديت الموتور للصيانة وقالي دا اتحرق بالكامل وهيتلف بالكامل السوال بقا هل هيرجع زي الاول بسرعتين ولا لازم انا اقوله قبل ما يلفه انه بسرعتين

رديت عليك بالخاص واسف لو تاخرت عليك بالرد انا مسافر ويادوب احصل نت وزي ماقلت لك شوف الف بكم والجديد بكم واذا الفرق بسيط اشتر جديد لان الف عمره قصير وعلي حسب الي بيلف اذا شغل مشي حالك ماراح يطول اكثر من ٣ شهور متواصله واذا شغله كويس بيشتغل سنه بالراحه

شكرا اخي تعبتك معي