ادخل و اكتب الشي الذي تفــتقـــده في حياتك ..؟؟!

[CENTER]ادخل و اكتب الشي الذي تفــتقـــده في حياتك [SIZE=5]…؟؟!!

[/size][COLOR=#00008b][SIZE=3]بــــــــسم اللـــه الـــرحمــن الــرحيـــم

السلام عليـــكم [/size][/color]
[/center]

[RIGHT]

[COLOR=#4b0082][SIZE=4]كلنا منحنا الله الكثير
نحن نغرق فى نعم الله
ولكن الإنسان طماع
أو طموح
أو يتمنى ما ليس بيده

لكنا بالتأكيد نفتقد شئ أو أشياء
ربما نفتقد وجود شخص ما فى حياتنا
أو نفتقد حالة نفسية ما نعيشها
أو نفتقد مكان نتواجد به
نفتقد بيت بمواصفات معينه
أو ربما سيارة
أو حتى موبايل
ربما نفتقد إبن أو إبنه
أو زوج او زوجة
أو أخ أو أخت
أو صديق او صديقة
ربما نفتقد أستاذ
أو طبيب[/size][/color]

أدخل وأذكر ما تفتقده ليس ما يوحشك ولكن ما تفتقده وتتمنى وجوده فى حياتك
شخصياً أفتقد حرية الرأي في بلادي وأفتقد الثقه في اسيادنا الكبار وأفتقد الايمان الكامل
وأيضا ضعيف جدا في اللغة الانجليزية فهل من مساعد!!!؟[/right]

افتقد اهتمام عائلتي بي

سلام
انا لا افتقد بل اتمنى دوام صحتي وعافيتي عليه وايضا فراغي لانها نعمتان يحسد عليها الشخص الصحه والفراغ
اقبلو مروري

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
الحمد لله على نعمه الكثيرة وأنا أشعر بها ولكني أفتقد الثقة بنفسي

الحمد لله على نعمه الكثيرة عليا ما أقتقده هو أن أقول أحبك للإنسان الذي أحبه و يحبني و لكن الظروف حالت بيني و بينه
لفأصبح كل واحد فينا يكتم مشاعره و ضعفه أمام الآخر "يا رب أجبر بخاطري و خاطره يا جبار و يلتم شملنا من جديد " أمانة على كل من يقرأ هذه الكلمات أن يدعو لنا بالتوفيق و أن يلتم شملنا من جديد

اخويا

واحاسيس كتير

الوفاء من الاخرين… الصداقه الدائمه… الثبات… الاطمئنان وراحة البال

الحمد للة على الصحة والستر لكن افقد الصديق الحقيقى واخاف من فراق اى عزيز

الشئ الذى افتقده هو وقت الفراغ رغم انى طالبة ولكن لا اجد اى وقت لممارسة مااحب فرغم انى اخدت اجازة اسبوعين الا انى عندى امتحان مع اول اسبوع فى الدراسة ؟؟بس انا حاسه ان دى مش مشكلة فى حياتى ؟؟؟ ولو سمح العضو اللى قال انه بيفتقد اهتمام عائلته بيه فانا ممكن ارد علية
انت ممكن تكسب اهتمامهم بانك تكون فعال فى العائلة بمعنى انك يكون ليك راى فى كل حاجة وطبعا مش الحاجات اللى ماتخصكش ويكون راى قوى ومؤثر كمان متحاولش تشعرهم بانك فاقد اهتمامهم ده راى المتواضع
بالنسبة للعضو اللى عنده مشكلة فى اللغة الانجليزية اكيد طبعا انت بتدرس باللغة الانجليزية لانك مهندس حاول كل كلمة متعرفهاش تدور عليها فى القاموس زى المورد والوافي ده اكيد هياخد وقت فى البداية بس ده اللى هيساعدك انك تكون ثروة لغوية
نيجى لتانى نقطة حاول تتفرج على افلام مترجمة وتركز مع الكلام بيتنطق ازاى وحاول مع فيلم تانى انك تشيل الترجمة وتوف هتفهم ولا لأ ؟؟ انا عن نفسى جربت الطريقة التانية وكانت نتيجة ممتازة وفى حاجة كمان هتلاقى مواقع بتزل كلمات الاغانى الاجنبية اقرئها وخاصة هما بيكتبوها زى مابتتنطق رغم انى مش بسمع اغانى بس بنزل الكلمات بس عشان اعرفها لكن مش بسمع احسن تسمع اغانى وربنا يحسبنى انا !!!جرب وباذن الله هتستفيد.

افتقد الصديق

بسم الله الرحمن الرحيم
قل لي ماذا تفتقد اقول لك من انت

افتقد ان يشعر بنعمة الاسلام من ولد مسلما
وافتقد ان يشعر غير المسلم بنعمة الاسلام
افتقد الى اني ارى الكيل بمكاييل كثيرة فقد ضاعت النخوة وضاعت وامعتصماه التي قامت على اثرها حروب في عزة الاسلام
افتقد ان يصان المرء في وطنه وخارجه
افتقد الناصر صلاح الدين وافتقد القائد بيبرس وافتقد بن تيمية
افتقد للحاكم العادل
افتقد ان يحب المرء الموت في سبيل الله احب اليه من الحياه
افتقد ان نقلد الغرب في مبدأ المشورة وان تضيع من الدول العربية الديكتاتورية
هذا جزء بسيط مما افتقده

اما عن نفسي فلا افتقد شئ والحمد لله ولكن اسأل الله العافية الدائمة في الدنيا والاخرة

ما شاء الله يا بختك هو الواحد لاقي وقت:
عندك وقت فراغ عليكي بالاتي
عليك بالقراءة عامة وقراءة القرآن والتثقيف الديني خاصة
عليك انهاء كل المؤجل لديك اولا بأول طالما عندك وقت فراغ تبقى بتأجلي اللي عليك
ممكن تساعدي عائلتك سواء بالبيت او الاخوات بالدروس او الاشترك في اي دورات دراسية مثل كمبيوتر او لغة او حلقات تحفيظ القرآن

اختي الكريمة الوقت غالي