هل يمكن تخزين مقطع صوتي علي الميكروكونترول واعاده تشغيله عند حدث معين

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
سؤال في الميكروكونترول

ببساطه شديده جدا

هل يمكن تخزين مقطع صوتي علي الميكرو كونترول واعاده تشغليه عند حدث معين
؟
وان امكن فكيف يمكن ذلك وكيفيه التخزين ونوع صييغه هذا الملف الصوتي؟
وان لم يكن فهل هناك طريقه بديله لكي يشغل الميكرو هذا المقطع الصوتي عن هذا الحدث؟

مهندس/احمد سامي عشوش

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

يا جماعه انا بصراحه توقعت ان الاجابه علي السؤال المطروح اعلاه سوف تكون الاجابه عليه وبالذات في منتدي المهندس اسرع من ذلك بكثير!!!

بس انا عايز اقولولكم علي حاجه مهمه جدا ان السؤال ده هو الوحيد الذي يوضح الفرق بين الميكروكونتروللر والميكروبرسيسور في كيفيه تنفيذ الاوامر ومش هاقدر اوضح اكتر من كده عشان انا مستني وجهه نظر حضراتكم علي اجابه السؤال؟

اخوكم المهندس/احمد سامي عشوش
هندسه التحكم والحاسبات

طبعا يمكن ذلك وهذا بالفعل منفذ فى العديد من الأجهزة مثل الأنسر ماشين

Store the wave sound (PCM format) on the microcontroller’s memory than send sound samples to a digital-to-analog converter followed by an appropriate amplifier to feed the speaker.
Make sure that samples are sent to the DAC at the same frequency of the sampled wave file
Also make sure to remove the wave file headers using a HEX editor program
Also use a sound editing program to convert the wave file resolution to match you DAC (if you are going to use and 8-bit DAC, convert sound samples to 8-bit)
If the file is small enough to fit in the microcontroller’s flash memory, store it as a look-up table, otherwise you may need an external EEPROM to store the file on.

الجواب حلو…الف شكر

شكرا ع الرد هو مقنع جدا وانا اوعدك اني احاول فيه

معني هذا انه ممكن تسجيل صوت في لعبه وعند الضغط عل الزر تصدر الصوت ان كان هذا ممكن كيف يتم التسجيلوشكراااااااا

شكرا لك اخى الكريم

ممكن توضحوا الطريقه بشرح عربي ؟ لاننا نريد ان نستفيد

salam alikom

long time ago i have deal with BTC algorithem to save the voice in microcontroller
BTC stand for binary time constant , it needs alot of effort i hope that you finish your program

by the way u can use RAM for saving you voice or u can use some ICs that can generate voice

I hope that my answer could help u

salam alikom