برنامج LandFX للطلبة تصميم شبكات ري و تصميم اللاندسكيب

بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

إخوتي وأخواتي المهندسين والمهندسات؛
برنامج نافع - بحوله تعالى - في مجال الهندسة المعمارية.
البرنمج مجاني من موقعه للطلبة.
لمن يدرس تصميم شبكات ري أو تصميم المناظر الطبيية (لاندسكيب).

## برنامج

/

/

بيانٌ:

برنامج LandFX

ده عبارة عن برنامج بيتضاف لل autocad و sketch up
متقسم لجزئين جزء لتصميم اللاندسكيب و جزء لتصميم شبكات الري

بالنسبة لجزء اللاندسكيب :-

فالبرنامج بيزود الأوتوكاد ببلوكات مختلفه لأشكال الأشجار و الشجيرات و المسطحات الخضرا , البلوكات ديه مرتبطة بقاعدة بيانات لأغلب نباتات الزينة اللي بيتم إستخدامها بأسمائها العلمية و إرتفاعاتها و إتساعها و ممكن تعدل فيهم علي حسب ما أنت عايز و علي حسب تربية النباتات ديه في المشروع بتاعك كل نبات بتستخدمه في المشروع ممكن تختار ليه شكل معين متلون بشكل نضيف علشان لو هتعمل بريزينتيشن لمشروعك , وممكن تنقل المشروع بتاعك وتعمله إظهار ثلاثي الأبعاد علي الأسكتش أب
و في أوبشنز تانيه كتير في البرنامج زي تنسيق الإضاءه و الهاردسكيب
بس علي حسب تجربتي مع البرنامج في جزء تصميم اللاندسكيب فهو ضعيف فجزء البرزينتيشن للمشروعات الكبيرة لأن الملف بيكون حجمه كبير وصعب التعامل معاه لكثرة الألوان و الطبقات

بالنسبة لجزء الري :-

أنا لسه متعاملتش معاه بس اللي عرفته من نظره عامه للبرنامج أنه بيظبط أقطار المواسير و التصرفات و إتساع الرشاشات في التصميم و بيكون مرتبط بقاعدة بيانات لمنتجات كتير من شركات مختلفة لمعدات الري علشان تستخدمها في مشروعك و في آخر المشروع بيعملك حصر للكميات بكل سهولة.

0

البرنامج ده سعره 3000 دولار

بس حضرتك كطالب جامعي ممكن تحمل النسخة الكاملة من البرنامج ببلاش بإيميل الجامعة ده لو جامعتك متسجلة عندهم.

الجامعات المصرية المسجلة عندهم:
جامعة القاهرة و جامعة عين شمس.

و لو جامعتك مش متسجلة أبعتلهم وقولهم إن في جامعة موجودة علي الخريطة بإسم جامعتك زي ما أنا عملت كده مع جامعة عين شمس و سجلوها عندهم الحمد لله .

رابط تحميل نسخة الطلاب : https://www.landfx.com/academic.html

/

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

انتهى.

/

المصدر/ لينكد إن .
mohamed Nassar
https://www.linkedin.com/in/muhammed-refaat

بحول الله تعالى يكُن لقاء جديد؛ في رحاب الكتب والمكتبات.