حكايتي أنا والهندسة

اقصد عمركي

مشيناها خطا كتبت علينا
ومن كتبت عليه خطا مشاها
ومن كانت منيته بأرض
لن يموت بأرض سواها

مكنش ينفع ادخل حاجه غير هندسه يمكن مكنتش هستريح ف اى كليه تانيه غيرها
بس مفيش حكايه كل ما فى الامر انى دخلت الكليه اللى انا عايزها بس مدخلتش الجامعه اللى انا عايزها بسبب التوزيع الاقليمى للطلبه رغم انى كنت متفوق وحصلت على اعلى الدرجات ف التعليم ما قبل الجامعى

بدأت فكرة دخولي الي كلية الهندسة من المرحلة الاعدادية وكان السبب في وقتها ان عائلتنا كلها مهندسين الاخ الاكبر مهندس كهربائي والثاني مهندس صناعي واختي مهندسة مدني واختي الاخرى مهندسة قلوب ( تخصص شريعة اسلامية) وكثير من ابناء العائلة الاخرين موزعين بين المدني والمكانيك والكهرباء والمعماري

كانت الفكرة تدور حول الهندسة الالكترونية وخصوصا انني مولع ومحب للكهرباء وما يختص بها من دوائر وتخصصات فاتجهت انظاري الى التعليم المهني (الصناعي ) وتخصصت في مجال الالكترونيات الصناعيه والتحكم وابدعت بدرجة كبيرة بفضل الله وكنت من مميزي المدرسة وفي الثانوية العامه حصلت على معدل 91%

بعد التوجيهي (شهادة الثانوية العامة) حصلت على منحه دراسية للدراسة في العراق في جامعة بغداد وعندما وصلت الى هناك تم تحويلي الى الجامعة التكنولوجية تخصص هندسة الكترونية وكان الفرح عارم ولا يوصف

كلنا يعرف ان حرب العراق كانت على الابواب في وقتها وبذلك سرعان ما تلاشت الافراح وانتقلت الى جامعة النجاح لادرس الهندسة

تخصصت هندسة مكانيك ليس حبا ولا تخطيطا مسبقا وانما لوجود باقي التخصصات في عائلتي وبالتالي التنوع والتغير

بعد خمس سنوات دراسية كانت الهندسة المكانيكية افضل واجمل واقع في حياتي حصلت فيها على كل ما اريد من علم وتخصص رائع وانهتها بمشروع تخرجي جدا مميز في مجال الطاقة المتجددة

للاسف فانا في بلد الحروب والمشاكل السياسية والاقتصادية تحيط بها من كل جانب والاشغال والمشاريع تنحصر في اصابع اليد وبعد سنتين من التخرج اجد نفسي بالبيت بلا اعمل او انني اعمل ولكن ضمن برامج البطاله والتشغيل التي ترعاها بعض المؤسسات

هذه قصتي مع الهندسة بحلوها ومرها وللاسف الايام الحلوة سرعان ما تنتسى والمر تبقى ولا تنسى

السلام عليكم
انا فراشة جديدة احبت ان تضع رحالها هنا …
هذه اول مشاركة لي في هذا المكان ويسعدني ان اكتب فيها عن بدايتي بالهدنسة التي طالما نعتها بالمتعسة !!!

اذكر اني انهيت الثانوية بمعدل عال جدا وهذا كان هدفي الاكبر ! يعني لم يكن براسي تخصص او هواية اردت ان احصل على معدل عال واسعد والدي ونفسي …

فةقعت في اضطراب شديد امام طلبات الالتحاق بالجامعة فلم يكن هناك اي فرق لدي بين اي تخصص .واذكر اني تعاملت مع التخصصات على انها بنطال او بلوزة اردت شرائها !!!
المهم نصحني الجميع بدخول العمارة او المدني كونها تخصصات مطلوبة اكثر من غيرها …
وكان الاكثر يركز على المدني كونها …>>ما بدنا نزعل العمارة
المهم ودخلت مدني وهيني مدني او طوبرجي
وفي النهاية كل ميسر لما خلق له …

تحياتي الك اختي العزيزه ع الموضوع الجميل

شكرا على الموضوع…

انا مفتون بالهندسة الكيميائية
تخرجت في كلية الزراعة قسم الهندسة الزراعية وبما ان حلمي هو الالتحاق بكلية الهندسة حاولت اعيد ثانوية عامة لكن الحكومة منعت الاعادة للتحسين فالتحقت باحدى مدارس الثانوية االصناعية و انا الان ادرس الزخرفة في الصف الاول الثانوي سمعت ان امتحانات المعادلة صعبة جدا بل تعجيزية فهل هذا صحيح ؟ انتوي دراسة منهج المعادلة من الاجازة الصيفية التالية اى ابتداء من اجازة الصف الاول وكل اجازة صيفيةتالية بعد ذلك فهلا ارشدتموني الي الكتب التي بها منهج المعادلة خصوصا كتب الرياضيات
اعلم ان مشاركة الاخ المهندس قد تمت منذ فترة وانه قد تخرج الان وربما يكون قد انهى الخدمة العسكرية و التحق بالعمل لكن لا زال لدي امل في مساعدته ومساعدة اخواني في المنتدى
ارجوكم ساعدوني فالامر مهم جدا بالنسبة لي ولا ادري ماذا افعل؟
ولكم الاجر و الثواب ان شاء الله

هي أمنيه منذ الصغر ربنا تماها

معلش يا باش مهندسه اسمحيلي بس اوضحلك ان الثانويه العامه مش نقطه نحدد بها مستوي اي شخص لكن ماهي الا نقطه تحول بس محتاجه حسبه صح مننا ومعظمنا ف السن ده بيفكر بعواطفه مش بعقله

المرحلة التانوية هي نقطة تحول في مصيرك المستقبلي
حقيقة و واقع

لا شيء اجمل من العلم هوالثروة الوحيدة والمستمرة مع الإنسان , بغض النظر عن التخصص, انا لم تكن الهندسة كلها ببالي , كنت اخاف قليلا من الرسم وقد دخلت الهندسة المدنية بخوف شديد , إالا أنني في السنة الثالثة وما بعدها عرفت أني توفقت بها وأحببتها والآن أنا أكمل ماجستير في الإدارة الهندسية , وأحب عملي رغم انه متعب .
والله الموفق.

هنيئا لك يا اخي لانك محظوظ فكل شيء مقدر لنا وانا كان كل حلمي ان اكمل مساري بالهندسة ولكن ظروفي المادية لم بسمح لي وانا اليوم اعاني باللبيولوجيا …فليس كل ما يتمناه المرء يجده.فلن يصيبنا الا ما قدر الله لنا

انا بقى حكايتى حكاية…انا فى الثانوية العامة كنت اقول انا هكمل علمى علوم ان حصلت على مجموع 90% فيما فوق املاً بالتحاقى بكلية الطب او الصيدلة
بس المشكلة والقدر الحمد لله اتصدمت صدمة عمرى فى المجموع وجبت…
وانا من الناس اللى تطيق العمى ولاتطقش التاريخ وبالتالى مش ينفع احول ادبى والا هسقط بالثلث اعمل ايه ادخل ادبى لا يمكن ادخل علمى علوم (اخرى زراعة)لو جبتها
دخلت علمى رياضة لانى كنت بحب الرياضة جدا جدا …وبعد كده اخدت علم نفس وانا مش بعرف احفظ تماما الا اذا فهمت
وبعد كده التنسيق قال اروح كلية تجارة انتساب…وانا مش بحب المجال ده كمان ومش بحب ادخل حاجة غصب عنى والا هفشل فيها بالطبع عملت ايييه
ضحيت بسنتين من عمرى عقاب على ما افسدته فى الثانوية العامة ازاى دخلت…

معهد فنى صناعى وعلما بابا شجعنى لانه يتمنى لو كنت مهندسة
وعاهدت ربى ان ابذل قصارى جهدى حتى احقق حلمى وحلم امى وابى والان انا فى الصف الاول وسوف انتقل الى الصف الثانى ان شاء الله ولكن اغلب اصدقائى واهلى يدعونى بالمجنونة والمتهورة فهل انا حقا متهورة…!!!؟؟؟
ادعو لى ان التحق بحلمى (الهندسة)

[COLOR=Blue][B]انا بصراحة في الاول ماكنت عايزه هندسة لكن انا البنت الوحيدة عند اهلي وهم امنتيهم ادخل هندسة

والحمدلله جبت مجموع كويس ويدخلني كلية الهندسة ماتأخرت طبعا وقدمت هندسة كهربائية والكتروينة

وخدوني فيها في الاول كنت حزينه شوية لكن بعد شهر واحد من الدراسه عجبتني كتير وشكرت ربنا

ان دخلت المجال دا بجد مافي احلى من الهندسة
[/b][/color]

[CENTER]انت حظك حلو

ليه بقا …!؟
لان في ناس قبل ما يدخلو بيكونو طايرين مع الفرخة
.
.
لكن في ناس تانية بعد كدا
كل واحد مهنم

لما يعيد سنة ولا اتنين
يقعد يعيط
والمعيدين تسكت فيه
وهو يعيط
والدكاترة تسيب المحاضرات وتيجيلو تطبطب عليه
وهو يعيط
والعميد يجي ساحب وراه الحرس الجامعي
والواد يعيط
ويقوله “خلاص يا ابني , هارفعلك كام مادة”
والواد يعيط
والوزير يتصل ويقوله “خلاص يا واد هنحسن مستوى التعليم”
والواد يعيط
.
.
هما فاكرين انه بيعيط عشان سقط
او عشان مصر ما كانتش في كاس العالم 2010

لكنه كان بيعيط
عشان … هههههههههه
عشان بقاله تلات سنين في تانية
وربنا ما يجيب سنة رابعة
.
.
الشخص ده يبقى … يبقى …
ولا بلاش[/center]

[SIZE=4]هالموضوع كتيييييييييييييير حلو …

لكن شو بعد ما بنفكر فى الماضى …

علينا نركز فى هاي دى الايام حتى نصير ممن يتطلعوا للأمام…

علينا نجعل هاي دى ماهى إلا زكريات…

[/size]                            [SIZE=5]           شكراااااااااا ع الموضوع.............[/size]

يارب يارب يارب يحققلك حلمك وتكوني احسن مهندسه ف الدنيا وده مش جنون دة عين العقل الا الواحد لما يتحدي نفسه يبقي مجنون وانا أأقول ليه المجانين بقيوا قليلين ليه دلوقتي ع العموم ما فيش حاجه مستحيل ومافيش حاجه بعيده عن ربنا طالما احنا قريبين منه وربنا يوفقك وتذكري دايما (الناجح يرفع ايده)

مهنة الهندسة مهنة ابتكار

Al salam alekom
Please kindly appreciated your idea regarding life start i have very strong story but required more time
you will like my personaly story so i will prepaired than submittal to you may be after 2-3 days.
kind regards
hamdy hassan