حكايتي أنا والهندسة

نحن فى الانتظار

السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة

الأخوة والأخوات اشكر اللة على اللقاء الطيب بكم واتمنى سعة صدركم لقراءة حكايتى والخروج باستفادة من تجربتى بالحياة
نشأت حياتى بأسرة فقيرة ماديا تحت الصفر ولكن مستوى فوق المتوسط دينيا و اخلاقيا فبدأت رحلة العمل فى المحلات والورش المختلفة من سن مبكر طول العام مع الألتزام بالمدرسة كنت متفوق من الأوائل دائما لكن مع الفقر المعادلة صعبة جدا ومش كدة وبس قبل الأنتهاء من المرحلة الأبتدائية توفى والدى ولقيت نفسى فجاءه مسئول عن اسرة اخ اصغر بستة سنوات واختين وأمى فكنت اعمل ليل نهار لكسب لقمة العيش بالحلال لكم ان تتخيلوا طفل 11 سنة مسئول عن اسرة كبيرة ولا يوجد اى دخل اخر سوى عملى ولكن اصريت على تكملة المصيرة رغم الصعوبات وتعلمت امى الخياطة البسيطة لبعض ملابس المنزل المهم كملت بالدراسة حتى الأعدادية ولم يكن ببالى اى شىء سوى ان اتعلم مهنة اكسب منها وبالفعل كنت اصغر صنايعى يدير ورشة حدادة ولحام وماكينات الورش ولم اتم 15 سنة وكنت مشهود لى بالأمانة والأتقان فى العمل ودة كان رأس مالى سمعتى الطيبة بعد كدة قررت اكون متخصص فى مهنة اللحام وكملت دبلوم صنايع تخصص لحام بمركز التدريب المهنى ودة مالوش صلة بالمجموع لأنى كنت الأول على الجمهورية فى الأعدادية لكن للتدريب بالشركات والحصول على مرتب اثناء الدراسة وكنت راضى وسعيد فى حياتى وكنت شايف كل الناس حولى احسن منى بسبب المادة لأنى كنت انفخ فى الهواء العمل شاق ومجهد والدخل لايزكر ولكن من كان اتكالة واعتمادة على اللة لا يضل ابدا وبعد الأنتهاء من الخدمة العسكرية استمريت اعمل لحام فى المشروعات حتى غيرت نشاطى للمقاولات والعمل الحر ثم التحقت بالعمل بالتفتيش الهندسى ودرست لغات وحصلت على مستويت التفتيش المختلفة وكنت مدرب للفنيين والمهندسين الجدد وكل الفترة السابقة لم افكر نهائيا بالهتدسة ولكن اللة انعم عليا بنعمة الزكاء وسرعة البديهه والأستيعاب حتى جاء مرة اثناء اجتماع عمل بالشركة واحد المهنسين املتدرب معى وساعدتة حتى اصبح زو مركز مرموق وبدء الحديث بأن قابلتة مشكلة قام بعرضها بالأجتماع وكنت اعرف الرد عليها بحكم الخبرة وعند البدء بالأجابة استوقفنى ورد على دة عايز رد مهنسين بلاش انت ومن هنا كانت نقطة التحول والتحدى لأثبات القدرة على اثبات الزات وبدءة المشوار بالمعادلة سنتين فى سنة ودخلت الجامعة الأمريكية هندسة ميكانيكا انتاج وبعد سنتين بنفس الجامعة التحقت بهندسة الفلزات (بترول وتعدين) بجانب التأهيل فى التفتيش الهندسى والعمل الجاد والتفوق بالدراسة والعمل وكملت المشوار حتى حصلت على 5 بكالوريوس هندسة و8 ماجيستير و4 دكتوراه مجموع الشهادات الدراسية والدورات 124 شهادة ممكن ماحدش يصدق لكن دى الحقيقة ومش محتاج ابدا للكدب واعمل مدير استشارى بالمشروعات الصناعية بجميع المجالات ولكنى تخصصت فى اللحام التفتيش الهندسى ودى حكايتى بكل امانة وصدق واسف انى اطلت عليكم ونصيحتى مهما كانت صعوبة الظروف والعقبات لا تيأس وتوكل على اللة
مع خالص تحياتى واطيب المنى

ما شاء الله قصة مشرفة جدا وتستحق كل التقدير والاحترام فعلا انت تستحق ان تكون للكثير من الشباب اليوم
وايضا بكل اسف مازال هناك الكثير من الناس من ينظر الى الشهادات ولكن انا راى ما فعلته هو الصح حتى وان لم تكون بحاجة الى الشهادة فمن وجهة نظرى العلم وكذلك الخبرات وحدها لا تكفى فالاثنان يكملان بعضمها البعض
وفى النهاية اتمنى انك تكون عضو متميزا معنا وتشارك بعلمك وخبراتك لتفيد الاخرين وتكون قدوة لكل اعضاء المنتدى

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انا سعيد جدا لاْنضمامى بهذا المنتدى

وانا ايضا سعيد لذلك والاحظ انك الان فى الولايات المتحدة الامريكية ؟
فهل لك ان تحدثنا عن سفرك لامريكا ؟ هل انت تعمل هناك ؟

انا حكايتى مع الهندسة بصراحة هيه انى درستها لانهم فى الاسرة كانوا بيعاملونى على انى قليلة الذكاء مقارنة مع اخوتى رغم تفوقى فى الثانوية العامة بس ولان ثقافة المجتمع ان البنت بتبقي حلوة فى البالطو الابيض كانت اسرتى مش مقتنعه نهائيا باختيار الشعبه الهندسية وان البنت مش لاقيه على الهندسة ولكن بفضل ربنا حصلت على مجموع اعلى من هندسة القاهرة وكانت اعلى هندسة فى الوقت ده واختارت المعهد العالى للتكنولوجيا لانى عاوزة ابقي مهندسة بجد افهم عملى اكتر من النظرى ولان مش متاح لي دخول هندسة القاهرة بسبب التوزيع الجغرافي وعجبتنى الرؤية الهندسية للمعهد وتفوقت فيه الحمد لله بس عاوزة اقول ان ثقافة مجتمعنا مش بتقبل ان البنت تدرس الهندسة او تكون فى موقع انا كنت بسمع كلام ؟؟؟؟من الفنيين فى ورش الهندسة الميكانيكية ؟؟؟؟ ساعات لما تعامل حد على انه فقير الذكاء وغلبان وصعبان عليك بيحاول يثبت العكس (بس مش دايما برده )
الهندسة بالنسبة لى حياتى طموحى فيها الى ابعد الحدود انا مؤمنة بيها ومعتقدش انى كنت انفع فى مكان تانى غير ده

أخي الكريم،

والله أنا أسعد بما قرأت في حكايتك، كلام فعلاً عجيب، يُعذر من يكذبه، ولكنه إن شاء الله صدق، لأنك تحدث أناساً لا يروك بل ولربما لن يروك، فعلام الكذب

بس صدقاً، بالرغم إني قرأت قصصاً كثيرة لكن هذه القصة فريدة،
أخي الكريم،
لن أدعك تفلت من يدي، وسأفكر لك في فكرة مش عارف هاتكون هيه آيه بالظبط بس أنا بداية أسألك هل لديك استعداد للتعاون على الخير من خلال صفحات هذا المنتدى؟ وهل يسمح وقتك باليسير لذلك؟

Dear Eng. Ahmed
please kindly appreciated your kind response ,yes now I am working at USA with consultant Engineering company as welding and NDT engineering manager my job as consultant so visit all major project in the world till now i visit about 118 country i don,t like to talk so much about my self but wishing all the best for every body

Dear Eng. Abu anas
please kindly highly appreciated your kind response ,hope we cooperation well in futur and wish you and all the best for every body

ودى حكايتى بكل امانة وصدق واسف انى اطلت عليكم

أخي الكريم

أنا لي طلب شخصي من حضرتك (بس أكيد مش هو ده التعاون إللي أنا كنت أتكلم عنه:) ) أنا أعمل في مجال تصنيع أوعية الضغط لمصانع البتروكيماويات باستخدام أكواد ASME ولكن في مجال التصميم، وكانت لدي رغبة في العمل أو على الأقل المعرفة بمجال اللحام لأنني أرغب في العمل كـ ASME AUTHORIZED INSPECTOR وهذه الوظيفة يستحيل أن أصل إليها من خلال التصميم فقط لابد أن تكون عندي خلفية جيدة عن اللحام والتفتيش عليه وأنا طلبي هو:

• هل من الممكن تقديم مواضيع عن كيفية عمل WPS & PQR as per ASME BPVC IX Welding and Brazing Qualifications
  • نبذة عن أنواع التفتيش الموجودة في ASME BPVC V Nondestructive Examination

وكذلك ما هي الأماكن المعتمدة في مصر للتدريب والحصول على شهادات AWS

وجزاكم الله خيراً، وأرجو أنك إذا قمت بزيارة المملكة العربية السعودية (جدة أو مكة) أن يكون بيننا لقاء إن شاء الله

[LEFT]Dear Brother

please kindly be informed that every thing is easy now to be 

ASME AUTHORIZED INSPECTOR there are ASME courses in american universty in cairo you must get 5 courses as ASME IX,XIII,V,II & B31.3 or B31.1 then you will be ready for ASME AUTHORIZED INSPECTOR Examination about welding and NDT information if you have the ASM international Handbook ok if not give me your email adress i will submittal to you and wish you all the best .
kind regards
:)[/left]

[LEFT]WORLD CENTRE FOR MATERIALS JOINING TECHNOLOGY

TWI Gulf WLL/
TWI Middle East FZ LLC
Gulf: Tel: +973 17582710
Fax: +973 17582714
Mob: +973 36766530

Cairo: Tel. +202 25172090
Fax. +202 27547013
Mob +2010 2128097

[/left]
[LEFT]
Dear/ Sir;

Followed are the TWI/CSWIP Training and Certification Services scheduled courses for 2011 and are open for registration:

CSWIP Welding Inspector Level 2 (3.1) Course Code: WIS 5
Timing Course Dates Location
8:30am 5pm Jan 30 Feb 3 Cairo/Tripoli
FEE Structure:
CSWIP Welding Inspector Level 2 (3.1) Course / Exam US$ 2,150

BGASCSWIP Painting Inspector (Grade 3/2) Course Code: ATC 88
8:30am 5pm Feb 6 – Feb 10 Cairo/Tripoli
FEE Structure: BGASCSWIP Painting Inspector (Grade 3/2) Course / Exam US$ 2,150

CSWIP Senior Welding Inspector Level 3 (3.2.1 & 3.2.2) Course Code: WIS 10
8:30am 5pm Jan 23 Jan 27 Cairo/Tripoli
FEE Structure: CSWIP Senior Welding Inspector Level 3 (3.2.1) Course / Exam US$ 2,180

BGASCSWIP Painting Inspector (Grade 1) Course Code: ATC 89
8:30am 5pm Jan 23 Jan 27 Cairo/Tripoli
FEE Structure: BGASCSWIP Painting Inspector (Grade 1) Course / Exam US$ 2,150
Course registration: Minimum 4 weeks prior to the course start date.

Glad to reply your inquiries ……

Thanks & Best Regards

Dr.Eng. Somaia Aboulfotouh

Somaia Aboulfotouh,Eng.PhD.
Regional Manager, Business Development
TWI Ltd - Africa, Gulf & Middle East
+2 012 2128097
+2 010 2128097
www.twi.co.uk

www.twitraining.com

TWI Ltd
Registered Number: 3859442 England
Registered Office: Granta Park, Great Abington, Cambridge, CB21 6AL, UK
[/left]

[LEFT] Dear sir,

please kindly try TWI in saudiarabia the course one week only and have strong information study and exam.then step by step you will have good information ,AWS CWI in american university and NDT also you can got it there or in cairo, with my best wishing[/left]

Dear sir

please kindly be informed that you can follow in internet the Central Metallurgical Research and Development Institute (CMRDI)”.

Diploma in the specialty of “Heat Treatment” in the Academic year 1992/1993 from Tabbing Institute for Metallurgical Studies (TLMS).

• Training course on “Welding technology, welding metallurgy and non-destructive testing” from “Central Metallurgical Research and Development Institute (CMRDI)”.

• Training course held on “Entrance for Weldment Design”From the Egyptian Engineering Committee.

• Training course held on “Welding Technology For Engineers from Industrial Design Development Center.

with my best wishing for all

جزاكم الله خيراً على الاهتمام وعلى الرد

dear
please kindly sy if you need any more information please contact me

kind regards

السلام عليكم…عندما طلع قبولي هندسة تفاجئت لاني كنت حاب الصيدله ولكن عندما درست هندسة مدني وهذا هو اختصاصي وجدته ممتع حتى بقيت مااميل للصيدله احس بعقلي تنشط من التفكير في حل المسائل المعقدة وكثير من الامور …والان مارست عملي شاركت في بناء مجمع سكني وبقيت احب الهندسه وخاصة هذا القسم :هذا هو مشواري لهذا اليوم

انت المفروض تعملها كتاب ( ربنا معاك )