كيفية حماية البيت من زيادة الجهد مهم جدا جدا

يمكنك حماية البيت عندك من مشكلة زيادة الجهد والذى طبعاً فى مصر غير مستقر وتحمى نفسك من غير ما تعمل البير الارضى للحماية من حدوث مشلكة فى النيترل )neutral fault( حيث ان كل بيت يتغذى عن طريق phase و neutral وممكن فى ىالشبكة اللى جاية يتقطع الارضى فى السكة من اعمال حفر فى الشارع او اى سبب وهنا تحدث الكارثة حيث يتحول الجهد الى 380 فولت بدلا من 220 فولت وتحرق جميع الاجهزة واللمبات فى البيت وبكدة يصبح البيت خرابة بجد اسألوا مجرب؟؟

وللنفع العام انصح بتركيب فايروستور( viroster ) (VDR) ودة يباع فى السوق بخمسة جنيهات مصرية وشكلة عامل زى المكثف السيرميك ولونى احمر وهو حسب الجهد ممكن تلاقى جهد 250فولت ويكون مناسب للحماية من زيادة الجهد عن 220فولت ويتم توصيلة بعد المفتاح فى البيت او اللى اسمة(CIRCUIT BREAKER( مهم جدا توصيلة بعد المفتاح وليس قبلة لانة عند زيادة الجهد يصبح شورت بين الطرفين Line & Neutral وبكدة ينزل السركت بريكر )المفتاح( وتحمى نفسك من كارثة بفكرة بسيطة وسهلة ز على فكرة يتوصل شانت اى توازىز

شكرا تى استفسار بيناتى كالتالى:
سالم جاب الله الصاوى
برج العرب اسكندرية
مهندس اتصالات جامعه اسكندرية
salimelsawy@yahoo.com

إعجابَين (2)

الاخ سالم
ارجو منك ان تتأكد من معلوماتك اولا
ما هى شروط مرور التيار الكهربى
هى وجود مسار مغلق اعنى مسار مغلق
انت تقول ان الارضى اتقطع
يبقى الفولت 380
ودى طبعا كارثه لان الفولت
V (L-N =220
v(L-L)=380
يعنى انقطاع الارضى لا يرفع الجهد لان المنزل موصل له فقط طرفين واحد ارضى وواحد كهرباء اما موضوع EARTH دا فى كلام تانى
مع تحياتى
مهندس /محمد الصيرفى
ELECTERICAL POWER AND MACHINE

اعمال حفر فى الشارع او اى سبب وهنا تحدث الكارثة حيث يتحول الجهد الى 380 فولت بدلا من 220 فولت وتحرق جميع الاجهزة واللمبات فى البيت

يعني ممكن ايحدث هذا اثناء الحفريات وذلك بأن ينقطع الارضي ويحصل تماس بين الخط المقطوع واحد الاطوار بذلك تصبح التغذية 380 فولت
او في الشبكات الثلاثية الطور عند انقطاع خط الارضي(النتر) سيتحول تلقائيا الى احد الاطوار نتيجة لوجود محولات الانارة والمحركات الكهربائية التي تغذيها الشبكة العامة

الاخ المهندس محمد الصيرفى شكرا لك على حكاية تصحيح معلوماتى انا بفضل الله مهندس كهرباء واعمل فى شركة توزيع كهرباء واعرف ما اقول جيدا والموضوع مجرب ولو تحب نتقابل واثبت لك الموضوع انا مستعد

إعجاب واحد (1)

الاخ م. محمد الصيرفى تصور ان الكابل فى شبكة الحهد المنخفض 380 فولت يوجد انواع عديدة منها مثلاً 3*240+120 وهذا معناه ان الارضى الذى اقصدة هو الطرف 120مم2 حيث انت كمشترك تتغذى على لاين ونيوترال فاذا انقطع النيوترال يصبح الجهد 380 مباشرة وسلملى على الاجهزة تتحرق لو مفهاش بروتكشن لوخذ بالك اخى العزيز فرق شاسع بين الارضى والنيوترال)protictive earth & system earth والذى اقصدة هو الsystem earth لو مكنتش عامل (protive earth

إعجاب واحد (1)

مشكووووررررر

إعجاب واحد (1)

ولكن ياباش مهندس ممكن سؤال هيه الحاجه اللي انت بتقولها دي جديده يعني لسه مكتشفها انا بقول لو كده كنا كلنا اشترينا فايرستور ده من زمان اوووووووووووووي وعمرنا ماشفونا بيت اجهزته بتتحرق كلها مره واحده ولو دخل البيت فولت 380 سيركت بريكر فايدته ايه والاجهزه كمان عليها حمايه وبعدين ياباش مهندس مش يعني انك شغال في شركه كهرباء يعني انك عالم (وفوق كل ذي علم عليم ) اتمنى انك تعرف ان نظام earthing غير مهم في البيوت بدليل 60% من بيوت مصر مش مستخدماه وبما فيهم انا ومفيش اي مشكله وعلى فكره حصلت مره ان الارضي وقع ولكن الكهرباء فصلت مباشر لانها للحمايه فقط وليست لزياده الجهد او خلافه

إعجاب واحد (1)

حلو

إعجاب واحد (1)

السلام عليكم اخي العزيز ممكن تستخدم كونتكتور نوع ال جي دي 12 وفي هذه الحاله تعمل بروتكشن لكل المنزل /مع التحيه

إعجاب واحد (1)

ألأخ سالم(salimelsawy) شكرا لك فكلامك مضبوط جدا وأنا فهمت الموضوع وهذ ا الفايروستر توضيحا للأصدقاء يعمل عمل الزينر فى الدوائر ألإليكترونيه أى أنه يصبح شورت فى حالة زيادة الفولت وليس التيار فيقوم بفصل مفتاح الحمايه

وشكرا للباشمهندس مرة أخرى …وأرجو من الزملاء التأنى قليلا قبل ألأستهتار بهدا الموضوع لأنه موضوع ممتاز وصحيح وجزى الله كاتب هذا الموضوع خيرا

إعجاب واحد (1)

lمشكور كتير واسال مجرب لانو هذا الكلام حصل معي مرتين الاولى خربوا الاجهزة وبعد استخدام الفايرستور عمل حماية

إعجاب واحد (1)

الشكر والتقدير للاخ سالم الصاوي كلامك مظبوط
صلاح عبداللة

إعجاب واحد (1)

شكرا على المعلومة يا بش مهندس لانة فعلا حدث هذا معي في البيت وجزاك الله خيرا

إعجاب واحد (1)

جزاك الله كل خير

إعجاب واحد (1)

جزيل الشكر لمهندسنا صاحب الموضوع

وشكرا لكل من شارك

ودمت جميعا بروح أخويه و صدور رحبه واسعه

عيدكم مبارك وكل عام والجميع بالف خير

إعجاب واحد (1)

لا شكر على واجب

كنت اتصور انه في حالة قطع او سقوط N (النيوترال أو البارد ) في المنازل أو المصانع ستحترق كل الأجهزة التي تعمل على 220v. ولكن اتضح الاتي:

في حالة قطع N سيتحول إلى أحد الفيزات أي أما أن يصبح L1 أو L 2 أو L 3 من خلال راجع الأجهزة أي إذا افترضنا انه تحول إلى L1 أن الأجهزة التي تعمل على هذا الفيز لاتحترق وكذلك الأجهزة التي تعمل على 3ph ولكن تحترق فقط الأجهزة التي تعمل على L2 و L3 اذا لم يكن لها أجهزة حماية كما موضح في المخطط الذي رسمته أعلاه .

إعجاب واحد (1)

كنت اتصور انه في حالة قطع او سقوط N (النيوترال أو البارد ) في المنازل أو المصانع ستحترق كل الأجهزة التي تعمل على 220v. وأتضح الاتي :
في حالة قطع N سيتحول إلى أحد الفيزات أي أما أن يصبح L1 أو L 2 أو L 3 من خلال راجع الأجهزة أي إذا افترضنا انه تحول إلى L1 أن الأجهزة التي تعمل على هذا الفيز لاتحترق وكذلك الأجهزة التي تعمل على 3ph ولكن تحترق فقط الأجهزة التي تعمل على L2 و L3 اذا لم يكن لها أجهزة حماية كما موضح في المخطط الذي رسمته أعلاه .

ممكن توضيح اكثر من فضلك

إعجاب واحد (1)