ماذا بعد التخرج

بعد الانتهاء من اخر مادة في اخر سنة تخرج ماذا دار في خاطرك…؟ الان أصبحت خريج , يجب الاعتماد على نفسى ماذا أفعل ؟ هل أصبحت مهندس فعلا ً ؟ هل يمكن الاعتماد علي فعلا ً اذا عملت في أي مكان ؟ أفكار تحتاج الى ردود واقعية لا ردود خيالية أرجو مناقشة هذا الموضوع وكيف البدايه بعد التخرج لمساعدة حديثي التخرج

م/ وليد عبدالله
خريج دفعة 2003 اتصالات

شكرا لك اخي على الطرح الهادف
ونتمنى من كل الخريجين المشاركة بهذا الموضوع المفيد
سيتم تثبيت الموضوع
ننتظر المشاركات
وفقكم الله

بصراحة بعد التخرج الواحد بيحس انه تايه. مش عارف زعلان ولا فرحان لحد لما يشتغل بيفضل فترة تايه لحد ميفهم الدنيا ماشية ازاى
بس الواحد مش لازم ييأس ولازم يكون واثق من نفسه ومحدد هدفه عشان يقدر يوصل.مش يستسلم لليأس وانه مش فاهم حاجة لان الشعور ده حيحس بيه كتير بعد التخرج المهم يقدر يتغلب عليه

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
في سنوات الدراسة بيشعر الواحد بعد التخرج راح يغير العالم راح يكتسب الخبر ةاللي بيحلم فيها وراح يحقق حلمه ولكن كل شي مختلف بعد التخرج انا تخرجت وكنت مفكرة راح اشتغل باختصاصي ولكن للاسف تعينت في مكان لا يمت لاختصاصي بصلة حتى اذا بدك تتدربي مافي مكان حتى ولو ببلاش مافي حدى مستعد يعطي خبرته لحدا يمكن احيانا بنسى اني درست هندسة رغم اني كنت من المجتهدين في الجامعة بس هلق نسيت كل شي

والله بصراحة بعد التخرج تنتقل لحياة اخرى حياة الاعتماد على النفس وهاي تجربة جدا صعبة بأعتقادي…شكرا على الموضوع

بعد التخرج الواح بيحس انه شايل مسؤلية كبيرة جدالأنه لازم يدور على شغل وقبل كده الجيش طبعا طبعا مننساش لأنه بصمه كبيرة وبيحدد حاجات كتير واتمنى ان نجد خارطة الطريق لحديثى التخرج كى نفيد انفسنا وبلدنا ونطيع ربنا عزوجل

ان الله لا يضيع اجر من احسن عملا . ولكل مجتهد نصيب . ولا يظلم ربك احدا.

الكلام كتر اوى

السلام عليكم
انا من رايى انه لازم قبل التخرج لازم نتعلم من دورات وتدريبات
عشان منحسش بحساس اننا مش عرفين حاجه ونتوقع الفشل قبل منبدء
واحساس التوهان الى عرفينه
لازم نحاول نعرف من بعض الدكتره الى ف الكليه لعل وعسى يفيدونا
يعنى اهو نص الهم ولا الهم كله
على الاقل خالص نعرف الشغل ماشى ازاى بعض الشىء
وشكرا على موضوعك
وده تقريبا اول رد ليا ف المنتدى

مشكورين جميعا على المرور

السلام عليكم
تخرجت من الجامعة منذ عامين و حتى الان وانا لم اتعرف على اختصاصي في الميدان العمل من تدريس اللغة الفرنسية الى تدريس مادة الرياضيات …وانا اتنقل من عمل الى عمل الكل في مجال التدريس حتى مليت وقررت ان اجلس في البيت ممكن ربي يفرج؟؟؟؟
ممكن انكم تساعدون في اختيار مواقع تسعدني حتى لا انسى تخصصي والى هو هندسة الكترونيك فرع اتصالات
الله يوفقكم

السلام عليكم
سلامي الى جميع الخرجين احلى شي بالحياة واحد يخلص دراسة ويحصل على عمل ويكتسب خبرة وطبعا بعد التخرج الحياة حلوة لان بلا دراسة مشكورررررررين

للرفع

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

فى البدايه انا طبعا سعيده جداااااااا انى انضميت للجروب ده

والله انا كنت عضوه قديمه بس نسيت انا كنت مسجله بايه اصلا

ما علينا

المهم انى سجلت تانى

وثانيا طبعا الموضوع ده روووعه لانه تقريبا كده جاى على الجرح

هههههههههههههههههههه

اصل انا لسه متخرجه من شهرين بس والحقيقه الفراغ مالى عليا دنيتى

انا مش زهقانه خاااااااااالص ولا هطق من الفراغ ولا هفرقع من الملل
لالالالالالا ابدااااااااا

ده انا حتى من كتر الفرا غ مش عارفه الاقى شغل

بجد بجد ولا يوم من ايام الكليه

ولله الو احد يتخرج وعنده طمح وافكار واحلم نفسه يحققها انا شخصيآ حلمي اكون معلمه من صغري واناوالدرس بنات الجيران تخجت انصدمت في جلستي بلبيت ولاكن ما راح اتخلا عن حلمي ابد حبيت اشاركم

السلام عليكم
والله انا لسه متخرجتش بس سيباها على الله لاكن لو مافيش شغل ابدا اخذ قورصات +دراسات عليا اشغل نفسي بنفسي
وقدر الله وماشاء فعل

موضوع مفيد

اولا الموضوع جميل جدا
ثانيا انا حاليا متخرجه من كام شهر كده بس عايشه فى مرحله انى مش عارفه اعمل ايه
وكمان مفيش شغل بالاضافه الى التوهان اللى انا فيه كمان فى ملل
وكمان احساسى انى دخلت القسم الغلط
ممكن حد يقولى هو قسم الهندسه الكيميائيه ده كويس ولا لا
انا ليوم ما اتخرجت وانا شايفاه من افضل الاقسام

انا لم كنت لسه بدرس كان نفسي اخلص دراسة بسرعه لانى كنت عارافه الخطوة الجاية كنت عارفه ان شاء الله انى هكمل تدريس فى السلك الاكاديميى بس فكرت فى لحظات لو حصل اى ظرف والاحتمال ده راح هعمل ايه ؟؟؟؟؟؟ لقيت ان مفيش شغل الا للى بياخد كوراسات ومش بس فى تخصصه والتخصصات اللى تقرب لمجال العمل دى واحد
اتنين اماكن التدريب الواحد لازم ينقي شركات كبري محترمة
تلاتة اللغة الانجليزية وشهادة فى الكمبيوتر
العلاقة مع الدكاترة فى الجامعه وخاصة اللى بيشتغلوا بره دى بتساعد اوى خاصة لو انت مجتهد فى العلمى
اختار مشروع تخرج محترم لاكثر
والله اللى حصلوا على كده من زمايلي اشتاغلوا فى سيمنز وشركات تانية ممتازة

فدى نصيحتى للجميع وفى الاول وفى الاخر ان الله لا يضيع اجر من احسن عملا

سأخبرك عندما أتخرج