أطلب اى فكرة او بيانات عن مشاريع او ماكينات والرد خلال 24 ساعة

هوة انا كنت عايز شوية معلومات عن bench press كمشروع ديزاين (رسومات وصور وحسابات وخامات تصنيع ) بس ارجوكم انا محتاجه جدا جدا وشكراا مقدما وجزاكم الله خيرا

1- نحتاج منكم ومن كافة الأخوة الكرام مأجورين مشكورين لنظام ذكي لاستخدام الضوء والهواءالطبيعي لتخفيض مصروفات الطاقة الكهريائية والمياه لمشروعنا "عمارة تجارية سكنية معارض وشقق للايجار"والتي نقوم بتصميمها الآن حيث يمثل هذا المصروف 20% من الدخل وهو مبلغ كبير.

2- كما نحتاج لاستخدام المناور لاستخدامات اخرى غير كونها مكان لتصريف عادم المكيفات وتمديدات الغاز وسباكة المطابخ والحمامات وبقية تمديدات الخدمات ومصدرا للضوء والهوا .

3- كما نحتاج لنظام ذكي لتعدد استخدام المساحات داخل الشقق، وخارج الشقق في المواقف المقتطعة في الأمام والخلف من ارض مشروعنا نفسهابموجب نظام البلديةحيث اقتطعوا ستة امتار من الامام واحد عشر مترا من الخلف ومترين من الجانبين المتبقيين.

4- تمييز للمبنى من النواحي العملية والخدماتية سواء في تسمية مرافق التصميم، أو في تسمية المواد المستخدمة في البناء والديكور ومصادرها، أو في الافكار الذكية الاخرى المتنوعة.

شاكرين لكم سلفا ومقدرين كريم تعاونكم.

بن سليمان للعقارات

السلام عليكم
انا شاب متخرج من احدى الجامعات قسم ادارة اعمال , اطمح بمشروع صيانة التكييف المنزلية والمجمعات ولكن تنقصني الخبرة الكافية في هذا المجال , وعن كيفية البدء في المشروع وعن التكاليف المترتبة للمشروع , فأرجوا منكم الافادة

ارجوكم اخواني في الله وعلى محبة رسول الله ارجو مساعدتي في تجهيز مشروعي الذي يتكلم عن لمحة تاريخية عن اعواد الثقاب متى بدأت وترتيب الصناعة على مستوى العالم عن المرحلة التكنلوجية لصناعة عيدان الثقاب ومراحل صناعته وشرح عن الالات بالاضافة لارقام واحصائيات ومعلومات عن كميات الانتاج والمصيبه من الدكتور انه طلب رسم مخطط بياني لانتاجية مصنع ما في السنة … ارجوكم احبابي في كل مكان ان تسعفوني وتساعدوني على قدر حبكم للرسول ارجو على كل من بيده المقدرة على مساعدتي ان يساعدني ولكم كل الشكر والتقدير

بسم الله الرحمن الرحيم
مهنتى مهندس انتاج باحدى الشركات الزراعيه وكلفت من قبل مديرى بعمل دراسة جدوى لزراعة النباتات الطبيه والعطريه فقط وليس طرق استخلاصها وارجو من زوى الخبره الرد بسرعه رجاء…ولكم جزيل الشكر

أريد معلومات عن مشروع لتعبئة العسل الأسود بطريقة حديثة وصحية

السلام عليكم أخت شيما
أنا أخوكم من السعودية أرغب في عمل مشروع ومشاركة
أحد الأخوان المتمكنين في المناحل أو أي مشروع زراعي تثبت دراسة الجدوى له
النتائج الإيجابية
تقبلي تحياتي والتحية موصوله لجميع أعضاء وزائري هذا المنتدى الرائع
خالد

أريد معلومات عن خط كامل لتعبئة العسل الأسود ولكم جزيل الشكر

شكر يا شيماء على طلبك للمسا عدة

ممكن تساعدينى فى البحث عن مشروعات موتيلات(اى تصميم عن الموتيلات)

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
لو سمحت انا كان نفسي اعرف معلومات عن الميكروباصات الجديده الي بتودي المحافظات زي الي بتروح اسكندرية وكده
كنت عايز اعرف ايه التراخيص المطلوبه وايه تكليفتها وهل لازم كل موقف ليه ترخيص معين
يعني ايه الي بيحدد مين هيقف فين وكده وفي اي منطقه
وايه تكاليف المشروع ده
لاني المعلموات الي عندي ان مشاريع المواصلات هي احسن مشاريع دلوقتي
فياريت اعرف معلومات عنها
وشكرا

السلام عليكم
لو سمحتم اريد فكرة كرة الاوتماتيك الكرة في الخزان لتحكم في كمية المياة التي في الخزان(يعني اذا نقص الماء تشتغل هذه المكنة اوتماتيك لتملاء الخزان) وجزاكم الله الف خير…

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
في البداية احب ان اشكركم على المنتدى العظيم ده
وجزاكم الله كل خير وسدد خطاكم فما فية خير لكم ولنا وللجميع انشاء الله
في الحقيقة انا لسة مشترك معكم اليوم
وعجبني اوي المنتدى وانا كنت عايز استفسر عن مشروع المنظفات انا لقيتة موجود عندكم هنا ولكن بالنسب
وانا بصراحة مش فاهم فلو ممكن توضيح اكثر عن المشروع ودراسة جدوى
وياريت يكون التوضيح بالجرامات مثلا تكون حاجة مفهومه علشان انا اول مرة اشتغل فى حاجة زي ديه
وشكرا جزيلا

مرحبا مساءالورد …
انتظر ردكم للحين ماحد رد ع موضوعي

يا بشمهندسة شيماء
اللى انتى كتباه ده بجد ولا االمام للمشاركات والردود وخلاص انا عن نفسي كاتب استشاره من حضرتك من اكثر من اسبوع
والمنتدي منفض ليه كده ممكن حضرتك كنتي كتبتي اعتذار انك مش موجوده الأيام ديه حتى الناس تحس بالمصدقية في كلامك
شكرا