ضيف على كرسي الاعتراف: م/عبدالظاهر

قدامك اسبوع على الكرسي صبرا يا استاذنا

لدي أسئلة بسيطة
ما رأيك بمشرفي هندسة الميكانيك ؟؟
واذا قورنو ببقية المشرفين ماهو ترتيبهم؟؟
وماهو ترتيبك بين مشرفي الميكانيك؟؟

فهل ستهتم بعملية النمذجة والمحاكاة اولا ام ستقوم بالتنفيذ مباشرة ؟

يا أحمد لابد أن نميز دور عبد الظاهر في مؤسسته الحالية عن الدور الذي تسأل عنه، فأنا مثلاً الآن أعمل مهندس تصميم ولي مسؤوليات لو انتقلت لإدارة الإنتاج مسؤولياتي ستختلف تماماً، بل بالعكس مويلي أيضاً ستختلف وبالتالي تحدياتي أيضاً ستختلف. وأكيد طبعاً لو عبد الظاهر ولو أي واحد فينا شغال في شركة سيارات وفي قسم التصميم أكيد هاينمذج وهايعمل اسكتشات بالعكس لابد من الاختبارات الإتلافية واختبار معدلات الأمان وبعد ذلك سيبدأون في إصدار اللوحات التشغيلية وكذلك الاسطبمات والشبولنات، لأنه حتى “العربية الكارو” النجار إللي بيعملها بيكون هنده سكتشات يدوية وشبلونات “بيسموها مسطرة” بيشتغل عليها وهذه أبسط صورة للنمذجة، وكلما زادت التعقيد زادت النمذجة حتى نصل للنمذجة الديناميكية للمنظومة.

عبد الظاهر أستاذنا وهو أقدمنا في الإشراف على القسم.

عبد الظاهر، انت اشتغلت في مصر واشتغلت في السعودية على حد علمي في نفس المجال، آيه رأيك في الفرق بين طريقة العمل بين البلدين، بس ادينا نقداً بناءً مفصل شوية، علشان بس نفهم تحديات المرحلة القادمة.

وكذلك بعدما سافرت لتايوان كيف وجدت الهندسة هناك، هل نحن متأخرين عن تايوان، وإذا كان كذلك فلم بالرغم أن تاريخنا أعرق بكثير من تايوان وبدأنا في كل المجالات قبل أن يكون هناك تايوان أصلاً.

هل ترى أن الهندسة العكسية نحن في حاجة إليها بعدما ازدادت سرعة العالم وتأخرنا نحن كثيراً، أم أنك ترى أنه لابد علينا أن نسعى سعياً حثيثاً للمواكبة ولو أخذنا وقتاً أطول وحتى لو كان ذلك سبب في أنهم سبقونا في تقنيات أحدث.

يا جماعة فيه تنبيه من إدارة الحوار، اخونا إللي قاعد على الكرسي قام بتعديل المشاركة 28 وظن إن احنا مش هاناخد بالنا، كلنا نقرأها علشان فيها تخبيط في السياسة، أنا جاي أهدي النفوس بس هي دي طبيعة كرسي الاعتراف

اما بالنسبة للادارة التى تسمى (ادارة البرادعى ) وكل ما يعارض الادارة فانه مضلل من الاعلام وارى وده رائى ان الادارة تركت المواضيع الهندسية وبقينا بندور على مين هيكون رئيس مصر يا ريت نشوف هنعمل ايه فى الدورات فى المنتدى ودورة ++C والماتلاب
[SIZE=2]

[/size]

انا تعبت من القاعدة على الكرسى

مشكورا قم بالرد على اسئلة مهندسنا ابو انس حتى نطرح اخرى ان شاء الله :slight_smile:

يا هندسة كفاية استنزاف في الوقت عدى ثلاثة أيام من غير ما نخلص أول حلقة من الأسئلة، لسه قدامنا حسبة 20 سؤال أو أكثر

والله كويسين ولكن مفيش حماس كلنا بنام مع بعض وبنشتغل مع بعض
والمقارنة ببقية المشرفين ترتيبنا على الاقسام الرابع لو لم يكن الخامس
وترتيبى بين مشرفى ميكانيكا الاخير

شكراً لك اخى ابو انس ولكن انا رديت على خالد وقلتله على الحقيقة المرة انى الاخير

والله اخى الفرق كبير مهما كان هنا فى السعودية فى فلوس ولكن مفيش عقول مع الفرق فى مصر مفيش فلوس كتيرة ولكن فى عقول مفكرة واغلب الشباب الا فى السعودية أجانب كما تعلم مفيش انتماء للوطن أما فى بلدى أعمل ليلاً نهاراً لبلدى ولنفسى وهنا مفيش سعودى يعمل بيده وهى دى المشكلة والفرق بين مصر والسعودية .

والله اخى ابو انس وانا فى تايوان اتصدمت من الشعب الا كله او اغلبه كفرة يعبدون الاصنام احنا عندما نفكر بعمل مشروع نفكر بفتح محل تجارى او محل بتاع موبيلات او مطعم علشان يكسب أما هناك اغلب أهل تايوان يصنعون عندهم مصانع كثيرة ومكملة لبعض مثلاً قد قمت بزيارة مصنع لماكينة الفريزة ال cnc رأيت مصنع لصناعة الجسم الخارجى ومنفصل ومصنع للقاعدة الماكينات (العربة المتحركة) ومصنع للكنترول ومصنع للتجميع ويخرج متج نهائى محترم الى حداً كبير وكل دة احترام الشعب للفكر المعارض هناك منسقة بشكل كبير وكل قسم يتحدث عن نفسه وهناك الفكر البحثى قوى جداً هناك كنت فى معرض لطلاب الجامعات شىء ممتاز جداً اتمنى ان نكون مثلهم

راى انفق عليه معظم من سافروا الى المملكة تحديدا , مازلنا امام قضية كيفية زيادة الوعى الهندسى وتنمية روح العمل من اجل الارتقاء بالوطن على مستوى كل الدول فمصر ايضا تحتاج وبشدة الى هذه الوعى والادراك

كيف تواجه النقد واتهام الاخرين لك بانك مخطئ فى اى امر متعلق بعملك ولا يشترط عملك الحالى ؟ ولاسيما من فنيين مثلا ؟

وآخر سؤال بالنسبة لى وسأساله لكل من يجلس على الكرسي فى ختام استفساراتى
كيف ترى عمل المراة المسلمة من وجهه نظرك ؟ بمعنى اقرب لسؤالى هل ترى المرأة المسلمة يمكن ان تكون مهندسة ناجحة وتقود هيئة هندسية بنجاح ؟ اريد رأيك بصراحة لارى مع من اتحدث ؟
فان كنت صاحب مصنع وتقدم اليك مهندس ومهندسة للعمل كيف ستحكم وهل ستضع النوع شرطا فى العمل ؟

الهندسة العكسية عملت حضارة للصين الصين الا كل العالم الآن تتحدث عنها وبصناعتها فى شتى المجالات بدأت بالهندسة العكسية طبعاً نحن نعلم ما هى الهندسة العكسية فاننا نقوم بعمل نفس الشىء ولكن ممكن نعالج نقط الضعف فى المنتج أو يمكن عمل المنتج بكفأة أعلى وتكون بتكلفة أرخص وهو دة الا عملته الصين فى بعض المنتجات لابد وان نتسابق مع الغرب حتى نراهم ولو تأخرنا لم نراهم ابداً.

وآخر سؤال بالنسبة لى وسأساله لكل من يجلس على الكرسي فى ختام استفساراتى
كيف ترى عمل المراة المسلمة من وجهه نظرك ؟ بمعنى اقرب لسؤالى هل ترى المرأة المسلمة يمكن ان تكون مهندسة ناجحة وتقود هيئة هندسية بنجاح ؟ اريد رأيك بصراحة لارى مع من اتحدث ؟

الكلام لك وإياك أقصد يا جارة :slight_smile:

ماشى يا ابو انس هديت النفوس كدة ليك يوم انتا يا ابو انس تقعد على الكرسى ومش لوحدك فى مهندسة معاك مش هسبكم هاخد اجازة من الشغل علشان اقعد لكم

وكل لبيب بالاشارة يفهم

هذا سؤالى وسأوجه الا كل من يجلس على الكرسي فاستعدوا