ضيف على كرسي الاعتراف: م/عبدالظاهر

ربنا يسمحك يلى فى بالى

ايه ده يا جماعة شكلى هنسحب من على الكرسى ده

فعلاً وعلمات صبرك ما شاء الله النط من الشاشة في وشي.
يا باشمهندسة منار، مالك فيه آيه سبع آيه إللي مكشر عن ضرس العقل بتاعه وبيضحك، وسارة وأنا قدها وقدود ووسع يا جدع، لا تنساقي وراء كلام عبد الظاهر، هو بس زهق من القعدة على الكرسي ويخلينا احنا إللي نحقق مع بعض، أحنا أحسن حاجة ننسى الموضوع ده ونقلب عليه، لغاية لما نخلص عليه نبقى بقى بعد كده face to face علشان أنا عاوز أشوف بقى الشبع إللي بيكشر عن انيابه ده علشان أعرف إذا كان بيبتسم ولا بيهدد

ايه يا ابو انس انت بتهرب من الموضوع ليه ما انا وانت على نفس الرأى ولا انت خفت من الكلام وعاوز تهرب من المهندسة منار

ده بديهي!!!دى مش محتاجة اى استنتاجات راى ابوانس معروف على كل حال احنا هنفتح حوار عن ده ان شاء الله قريببببببببب بعيدا عن موضوعك لان بجد جميل جدا ولابد ان تكون هناك اختلافات فى وجهه النظر وانا بالفعل مازلت مستمتعه بالحوار , اما ان كفايتى بالاسئلة لانى فعلا سألتك كل ماريد والحمد لله :slight_smile:

صبرا

إدارة الحوار:

أخوكم عبد الظاهر اليوم مريض فادعوا الله له بالشفاء وهو يعتذر عن الإجابة عن الأسئلة اليوم.

اللهم اشفه شفاء لا يغادر سقما
ان شاء الله تقوم بالسلامة يا استذنا وتعود سريعا الى الكرسي :slight_smile:

السلام عليكم
نتمنى من الله الشفاء العاجل لل م/عبدالظاهر و لكل مرضى المسلمين
انا قليل ما بدخل المنتدى و لكن عن طريق الصدفة قريت هذا الموضوع الرائع و كمان م/ عبدالظاهر على كرسى الاعتراف حتى اتعرف عليه مهنيا و حياتيا و فكريا و فعلا نعم المهندس
جزاكم الله خيرا على العطاء المتميز و إن شاء الله هيكون بيننا تواصل و بين الاخوة المشرفين
أخوكم الصغير
محمد عصام
رابعة ميكانيكا انتاج هندسة شبرا
وفقنا الله و إياكم بمستقبل مشرق لبلدنا مصر ووطنا الغالى الوطن العربى

بارك الله فيك اخى ابو انس وجزاك الله خير

بارك الله فيكى اختى فى الله وشكراً لك وقد عدت الحمد لله لتكمله النقاش

بارك الله فيك اخى العزيز وجزاك الله خير ونحن نتشرف باخونا الصغير

بسرعة كده، الحمد لله على سلامتك
يالا جاوب بقى على الأسئلة إللي ما اتجاوبش عليها لسه لغاية دلوقت

فين دى الاسئلة يا ابو انس مفيش اسئلة

ادعو لى بالشفاء أخى فى الله ابوانس

ما انت رجعت خلاص، هه! ما فيش مشكلة شافاك الله وعافاك
جاوب بقى على السؤال ده

أخونا عبد الظاهر خروجاً عن الندسة ونظراً لواقع بلدنا لو سألنا “على فين يا مصر؟” تتوقع تكون إجابتك آيه.

على النجاح ان شاء الله والرجوع الى الكرامة والعزة ورفع كرامة مصر فوق كل جبين مواطن مصرى يعيش خارج مصر ورفع كرامة كل مواطن بعد ما اهينت على ايدى الشرطة ويرجع العلم الى ارض العلم مصر

سؤال بقي بما انكم انتم اللى شجعتونى اليه بطرحكم النقطة نفسها
ودورنا نحن كمواطنين فى المرحلة القادمة من اجل هذا ؟
هل كنت فى مصر بعد احداث الثورة ؟ وان كان احب اعادة طرح السؤالين عليك مرة اخرى (على فين يا مصر+ دورنا نحن تجاه مصر )
وهل ترى المواطن المصري البسيط استفاد من الثورة او شعر بالتغيير ؟
اخر سؤال معلش الذى تغيير فى التعامل معك ممن يحيطون بك فى الخارج قبل وبعد احداث الثورة ؟ هل شعرت بتغير ؟

للاسف لم أكن موجود فى مصر .
على فين يا مصر : على العزة والكرامة وأم تأخد ولدها فى حضنها على الفكر الجديد وارتبط العرب وام تضرب اى خاين ايد من حديد وانا شايف الدنيا بتقدم وننسى الفئوية وننظر لبلدنا الفئويين دول ناس بتنهش كالذئاب خاف على بلدكم يا عباد ولكن أنا شايف مصر بتتقدم انتظروا يا شباب وان شاء الله اسم مصر يرفرف فوق كل البلاد.
دورنا نحن تجاه مصر :
لابد أن نؤدي دورنا بالكامل فنحن ليس لنا وطن غير مصر كمهندسين أمامنا متطلبات علينا كثيرة وهى عمل دراسات مقارنة بين الدول الصناعية الكبرى ودولتنا ( مصر العظيمة ) عمل جمعية للمهندسين فى كل محافظة وكل مدينة وحتى فى كل قرية وعمل اجتماعات دورية وعمل تدريبات واجتماعات من مهندسى حديثى التخرج وطلاب الجامعات وعمل محاضرات باسم المنتديات العربية لتنشيطها داخل الجامعات واستخدام الهندسة العكسية فى بعض المصانع لنمشى على خطى الصين التى تخطت دول كبرى وبدايتها كانت باستخدام الهندسة العكسية ولكن بطريقة علمية .
اكيد كل الناس شعرت بالعزة والحرية والتغيير.
وانا ايضاً شعرت بالعزة والكرامة بين اخواننا من الدول الاخرى العربية وغير العربية…

عبد الظاهر اليوم تقريباً هو آخر يوم لك على الكرسي على ما أفتكر وانت بصراحة ضيعت علينا كام يوم ولم نستفد من وجودك على الكرسي حق الاستفادة، آيه رأيك نمددلك كمان أسبوع :slight_smile: بجد كان نفسي نسالك أكثر من كده، بس بعيداً عن الكلام العاطفي والعبارات الرنانة، هل ترى أن المهندسين المصريين يقومون بحق وطنتهم وبحق مهنتهم، وإذا كان لا فما هي الأسباب من وجهة نظرك؟ أنا لا أتفق مبدئياً أن نحصر المشكلة في العملية التعليمية لأنني على سبيل المثال أرى أنها كانت ناجحة بالنسبة لتجربتي الشخصية فأتوقع أن الأمر ليس على عمومه، وأعتقد أنه ثمة مشاكل أخرى ربما قد يكون رحيل أغلب المهندسين الخبرة لخارج البلاد، ربما يكون الطموح الرأسمالي أثر على ثقافة المهندسين وجعلهم يتثمرون بعقولهم، ربما مخطط أجنبي تبعه النظام اللامبارك على إثر النهضة الهندسية التي كانت تسير مصر على أولى خطاها في عهد عبد الناصر، أو أن هناك سبباً آخر، أرجو منك الخوض قليلاً في هذه النقطة ولعلها تكون مسك الختام بالنسبة لي.

اخى الكريم ابوأنس كفاية كدة بارك الله فيكم أنا سعدت معكم جداً ولكن كفاية الكرسى ده متعب جداً وفى الاخر بحبكم فى الله .
بالنسبة للسؤال انا شايف ان أغلب المهندسين المصريين لا يقومون بحق وطنيتهم ووجهة نظرى ان المشكلة من اتجاهين من رجال الاعمال ومن المهندسين من رجال الاعمال لانهم لا يحالون التفكير فى مساعدة البلد بالمهندسين لتطبيق أبحاثهم وتطوير المهندسين ليفيدون وطنهم والمشكلة من المهندسين لاننا نبحث على الراتب الاعلى ولا نفكر فى مصلحة وطننا ورحيلنا الى البلاد التى تعطينا رواتب اعلى والبعد عن وطننا.