... أسئلة بخصوص هندسة الإتصالات

السلام عليكم و رحمة الله وبركاته …
أولآ أنا عضو جديد معكم … و أرجو من الله أن يوفقنا جميعآ …

ثانيآ … أنا كنت عايز أسأل عن هندسة الإتصالات …

بمعنى …

هل هندسة الإتصالات مجال كويس … يعنى مستقبله كويس إن شاء الله فى الشغل .؟

ثانيآ … هل هندسة الإتصالات تهتم بالشبكات … يعنى شبكات الكمبيوتر و شبكات الموبايل وشبكات الهوائيات … إلخ …؟

ثالثآ … أنا محتاج رأيكم بكل صراحة فى هندسة الإتصالات …؟

وخالص تحياتى لكم …

اخى اهلا وسهلا بك فى المنتدى ونورتنا
بالنسبه لسؤلك عن هندسه الاتصالات اولا هل انت تحب هذا المجال اكثر من اى قسم اخر
اذا قلت نعم فهذا يكفى ان تدرسه
الصراحه ياباشمهندس الاتصالات من وجهه نظري مجالها اوسع واحسن فى اشياء كثيره
مجال الشبكات يمكن ان تدرسه فى هندسه الحاسبات والكمبيوتر ايضا وهناك ايضا يمكن دراسته فى الاتصالات
ولكن فى الاثنين فقط تكون دراسته نظري بسيط ودراسه الكليه بشكل عام ما بتأهلك للشغل مره واحده لازم تاخذ دورات بره وتساعد حالك فيه اكتر الكليه مجرد تعطيك البدايه ولا تكفى ابدا
فلو كنت ممن يحبون مجال الشبكات سواء تلفونات او هوائيات وايضا كمبيوتر
توكل على الله وادخل اتصالات حلوه للى يحبها وان شاء الله بالتوفيق وهدا عن رائى الشخصى
واسمع ايضا راى الجميع وان شاء الله بالتوفيق

هندسة الاتصالات من أرقى الأقسام في كليات الهندسة وتتميز بمقرراتها المختلفة والمتنوعة لذلك فتشعباتها كثيرة ومن عيوبها في وجهة نظري أنها محاصرة بالتخصصات الأخرى كالهندسة الطبية وهندسة الحاسبات والهندسة الكهربية وهندسة التحكم
وبالطبع يتم دراسة الشبكات في هندسة الاتصالات والمراد بالشبكات هنا هو شبكات الحاسب الآلي وشبكات المعلومات عموما وكما سبق لذلك الأخت م/smsm يجب أن تتابع تأهيل نفسك بعد التخرج بأخذ دورات في التشعب الذي ستعمل به
إذا كنت تحب هذا القسم فتوكل على الله وادخله ولن تندم إن شاء الله
وإذا كنت لاتعرفه فادخله لأنك ستحبه لأن مقرراته رائعة وممتعة جدا ولكنها تحتاج لتركيز
وفقك الله

… بصراحة مشكورين على ردودكم …
ولكن أنا هدرسها إن شاء الله فى أكاديمية طيبة … لإن مجموعى 89 % …
ياترى هيبقى هناك فرق … مع إن المواد هيا هيا إللى بتتدرس فى الهندسة العادية …

تحياتى لكم …

السلام عليكم

انا فى المعهد العالى للهندسة و التكنولوجيا وهو مفهوش غير 4 اقسام ميكاترونكس واتصالات و كمبيوتر و هندسة صناعية و مش عارف ادخل ايه فيهم ارجوكم يا جماعة حد يساعدني يا ريت بسرعة
ممكن حد فاهم يقولي نبذه عن الاقسام دى