أكتب أى سؤال عن الهندسة البحرية هنا؟

(Bassoom) #181

طب أيه هيا القياسات اللى بيتستخدم فى الخزانات الأرضية ؟

(Bassoom) #182

للأسف ما عنديش حاجة فى الموضوع ده

(system) #183

موضوع روعه يا باشمهندس
بس انا عندى استفسار مش عارف اكتبه فين
و ملاقتش الا موضوعك
معلش هم ممكن يكون بعيد شويه عن موضوعك بس انا محتاج الاجابه ضرورىىى

انا فى كليه هندسه قسم هندسه بحريه و عماره سفن
و سمعت انى ممكن اتخرج من الكليه و بعدها بروح اتقدم فى الاكادميه و بعد فيها 6 شهور معادله و بتخرج منها على الشغل علطول صح الكلام ده ولا لأ ؟
و كمان سؤال تانى
هو لو انا عملت الحوار ده و اتخرجت ينفع اشتغل مهندس على سفن مدنيه بعيد عن الجيش و العسكريه ؟

(system) #184

السلام عليكم انا سندريلا من اسكندرية وعايزة اسال عن قسم هندسة بحرية وازاى اقدم فية على دورة هندسة بحرية ؟ وبالنسب للشغل هل ينفع ان بنت تطلع شغل علي سفن ؟ولا يبقي فيها مشكلة؟

(kootla) #185

و عليكم السلام بصراحه مسمعتش عنها ابدا البنات علي حد علمي يبقوا في البر مكاتب التصميم و الاشراف زي نثلا ترسانه الاسكندريه ان شاء الله
و حضرتك عايزه تسالي عن هندسه بحريه في الاكاديميه ولا في كليه الهندسه جامعه الاسكندريه

(system) #186

انا اسمى سمير ولسه متخرج ومش عارف ابدء منين هل ابدء اراجع القرصات اللى خدتها فى الكليه ولا الحياه العمليه ملهاش دعوه باللى احنا درسناه على اعتبار ان احنا فى مصر واعتقد الدول العربيه الدراسه كلها نظرى ومفيش جانب عملى تطبيقىارجو من فضلك افادتى فى هزا الموضوع وارشادى الى البدايه فانا فى حيره شديده وجزاك الله كل خير

(Bassoom) #187

إبدأ دور على شغل
و إن شاء الله لما تشتغل إقراء فى المجال بتاعك و قوى نفسك فيه

ما تحطش فى دماغك مضوع نظرى و عملى ده…إعمل اللى عليك و ربنا حيوفقك

(kootla) #188

اكيد يا بسوم كلامك صح اتكل علي الله ور بنا هيكرمك يا بشمهندس سمير و علي فكره ربنا بيسبب الاسباب

(system) #189

مهندس
يسعد اوقاتك بكل خير وسرور
استفسار
قائد السفينه في برج القياده يعطي اوامر وهذه الاوامر تتجه من برج القياده الى غرفة المكائن ويتم تحويلها من كهربائيه الى ميكانيكيه عن طريق وحده تسمى cpp السؤال هنا هل لديك خلفيه عن هذا اليونت او الوحده …شاكر ومقدر تعاونك .
ابومشعل

(Bassoom) #190

جرب الرابط ده مفيد و حيديك فكرة كويسة

http://www.sabb.no/CDA/viewfile.aspx?id=207

(system) #191

كيفية حساب ذراع الاستعدال لزويا الميل من 10-75 لسفينه معلوماتها الطول . العرض .الغاطس الابتدائي

(system) #192

السلام عليكم انا سعيد لانكم قبلتونى فى الوقع ممكن حد يساعدنى عايز أعمل بحث عن الجديد فى محركات الديزل البحرى

(Bassoom) #193

حتلاقى كتب عن الديزل و ملفات تانية هنا فى الموقع ممكن تساعدك فى البحث بتاعك

(Bassoom) #194

ما فيش عندك أى معلومات تانية ؟

طب دى بارج box shaped ?

و لا مركب عادية

(system) #195

اريد مقارنه بين محركات الديزل والبنزين؟

(system) #196

ما هي أهمية مركز الجاذبيه , و علاقته بالإتزان؟
أرجو أن تكون الإجابة مفصله وشكرا

(kootla) #197

تجد الاجابه مفصله تماما في ship stability و اي معلومات تريدها ان شاء الله تلاقيها موجوده

(system) #198

انا طالب في المانيا واؤيد ادرس الهندسة البحرية اريد من حضرتكم معلومات اكثر عن هذا التخصص وشكرا

(Bassoom) #199

حتلاقى هنا معلومات مفيدة كتير

http://www.rina.org.uk/page389.html

(system) #200

انا عايز ادرس في الدورات الحتمياتارجو افادتي