أكتب أى سؤال عن الهندسة البحرية هنا؟

(kootla) #201

في الاسكندريه تدرس في الاكاديميه العربيه للعلو و التكنولوجيا و النقل البحري في ابو قير

(system) #202

انا ممكن اعرف سبب غرق مركب النيلى دندرة فى مصر عام 1959

(system) #203

ممكن اعرف سبب غرق مركب دندرة عام 1959 فى مصر

(Bassoom) #204

ده سؤال صعب جدا

(Bassoom) #205

تصدق لقيت معلومات عن الموضوع

http://www.masr7online.com/index.php?option=com_content&task=view&id=64&Itemid=53

و هنا بيتكلم عن حوادث كتير فى النيل

http://www.ahram.org.eg/Archive/1998/11/19/FILE1.HTM

[SIZE=2][COLOR=#000000]

ولعل حادث القطار يشبه فيما حدث له ما وقع للباخرة دندرة في صباح يوم‏8‏ مايو سنة‏1959.‏ فقد غرقت هذه الباخرة عند قيامها برحلة ترفيهية من القاهرة إلي القناطر الخيرية‏,‏ ومات في هذا الحادث‏208‏ من ركاب الباخرة‏.‏ وقد اتضح بعد هذه المأساة أن الباخرة كانت تحمل علي سطحها أكثر من ثلاثمائة شخص‏,‏ بينما كان من المعروف للمسئولين عن الباخرة أنها لا تتسع لأكثر من ستين شخصا‏.‏ وقد أودت هذه المأساة بعائلات كاملة‏,‏ فغرق في هذه العائلات آباء وأمهات وأطفال‏.‏ والخطأ في مأساة السفينة دندرة هو خطأ إداري في الأساس‏,‏ فكيف يمكن السماح لأكثر من ثلاثمائة شخص أن يركبوا باخرة لا تتسع لأكثر من ستين شخصا؟‏.‏ والذين ركبوا الباخرة لم يكونوا يعلمون بهذه الحقيقة‏,‏ ولو نبههم أحد المسئولين إليها لامتنعوا عن ركوب الباخرة‏,‏ وعرفوا أن أحدا لا يريد حرمانهم من شيء‏,‏ وإنما كان المقصود بذلك لو تم هو حمايتهم من مصيرهم الأليم‏

[/color][/size]

(amr1985eg) #206

ياريت لو لقيتو اي معلومات علمية عن السفينة دي تقولو يا جماعه و شكرا لهذا الموقع الرائع و القائمين عليه و المشرفين و الاعضاء الاعزاء…و السلام ختام

(system) #207

ياااااااريت بجد لو سمحتو يا جماعه

ويكون الرد بسرعه لو سمحتو

(system) #208

يا ريت حد يرد عليا لو سمحتو

(المهندس عبدالله) #209

ما هي الفائدة من المعاملات CM …CW…CP…CB?

وهل اشكال بدن السفينة تختلف من نوع الى اخر

(system) #210

بارك الله فيك

(system) #211

زملائي الاعزاء يشرفني الانضمام اليكم ولكني اريد ان اسألكم عن المصاريف في الاكادمية البحرية
ولكم جزيل الشكر

(system) #212

لم اتلقى اي رد حتى الان لعل المانع خير

(system) #213

اخوتي الاعزاء مشورين جدا على مجهودكم في دعم زملاءكم ولا تؤاخذوني على المزحه السابقة وشكرا

(Bassoom) #214

يا بشموهندسة هويدا
ممكن تجيبى رقم الأكاديمية من الدليل و تتصلى بيهم تسأليهم
و بعدين لازم تحددى اى كورس انتى عايزة تاخديه و فى اى مجال بلظبط

(system) #215

كل الاحترام اخى

(system) #216

انا طالب باعدادي هندسة الزقازيق
حصلت علي%51.2
ومعايا فيزيا ياريت ياجماعع حد يقولي ينفع احول ولا لاء بس بسرعة
وايه اخبار تنسيق القسم ده
ياريت تردوا عليا
والف شكر

(system) #217

اه نسيت القسم اللي انا بتكلم عنه
هندسة بحرية اسكندرية
ياريت تفيدوني بكل حاجة عنه
التقدير اللي بياخد منه وكل حاجة
وده الميل بتاعي
gogo_2010419@yahoo.com

(system) #218

أنا خلصت دراسة هندسة بحرية في مصر( الأسكندرية)بكالوريوس هندسة بحرية مهنس رابع ممكن أختبر مهندس ثالث في الأردن

(system) #219

السلام عليكم ورحمة الله
لوسمحت اناكنت عاوز اعرف كل حاجة عن تدريب المهندسين فى قسم الهندسة البحرية اثناء الدراسة اصلى سمعت ان التدريب بيبقى فى اجازة سنة اولى و مكانه فين ؟ ومدته؟
ولو مأخدتوش فى معاده هل فيه مشاكل يعنى يبقى فى اى وقت ولا لازم فى اجازة اولى
لوسمحتو افيدونى ولكم جزيل الشكر

(system) #220

يعنى ايه off shore