إقتراحات لتنفيذ مشاريع مبسطة لهندسة الطيران ( قابله للتسويق)

بسم الله الرحمن الرحيم
والصلاة والسلام على سيدنا محمد وعلى أله وصحبة وسلم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
-----------------

أرجو من السادة الأفاضل عرض الأفكار المناسبة لنتناقش فيها سوياً والله الموفق.

حسين فؤاد

[center]بسم الله الرحمن الرحيم
والصلاة والسلام على سيدنا محمد وعلى أله وصحبة وسلم

-----------------[/center]

قام أستاذنا مشرف هندسة الطيران Msi بشرح الكثير عن الـ Helicopter

أقترح عمل نموذج صغير يصلح للعب الأطفال- مع العلم أن الصين قامت بهذا ويباع الأن فى مصر بـ 500 جنية ، لهذا أقترح عمل نموذج مبسط ولو بالهندسة العكسية (يعنى نجيب واحدة ونعمل زيها)- ونراعى أن تكون منخفضة التكلفة
وساساهم بجزء كبير من التكلفة
ملحوظة: دة مش معناه إنى متحيز للفكرة دى دون غيرها، لا طبعاً، تعالوا نفكر سوة يا جماعة (brain Storming)و نحلل الإقتراحات ونتفق على فكرة ونديها حقها وربنا الموفق

حسين فؤاد

بسم الله الرحمن الرحيم

شكرااااااااا لك اخي العزيز علي اهتمامك بالموضوع الحيوي هذا.
لقد كنت انوي فعلا عرض فكرة عمل مشروع صغير لعلنا يوم نصل الي المشروع الكبير ولكني كنت انتظر ان يتزيد الاقبال علي قسم هندسة الطيران في المنتدي اولا وبما انك عرضت الفكره فانا استأذن المقيمين علي المنتدي ومنهم م/احمد الديب و م/عبد المنعم وزميلي في اشراف منتدي قسم الطيران م/amr ان نقوم بوضع مشروع في المنتدي الطيران ونعرض علي كل الاعضاء الفكره ومن يريد الاشتراك في المشروع من جميع الاقسام اهلا بيه ونتمني ان يشترك من قسم الطيران الكثير لعلنا نفيد ونستفيد وشكرااااااااااااااا وارجو ابداء الأراء

فكرة اكثر من رائعة وهو ما كنت احلم به بان ينتقل المنتدى الى ارض الواقع بتنفيذ افكار ومشاريع مفيدة ويتشرك فيها الاعضاء
وطبعا اخوانى الاعزاء المشرفين فى قسم هندسة الطيران هذا الموضوع لا يحتاج اى اذن وتفضلوا بالاعداد والتنفيذ وان شاء الله سنقدم لكم كل ما تريدون

رد متوقع من مهندس حريص علي التطوير والابتكار وادعو سيدتك الي الاشتراك معنا في هذا المشروع

الحمد لله. توكلنا على الله
يلى يا جماعة عندنا عدد 1 فكرة فى حالة raw وعايزة مناقشه كتيرة وفى إنتظار مشاركاتكم وأفكاركم

الهمة يا رجالة، الهمة أمة خير خلق الله (صلى الله عليه وعلى آله وصحبه وسلم)

إعتبروا إن سيدنا محمد(صلى الله عليه وعلى آله وصحبه وسلم) بيشوفنا هنعمل إيه
هنطلع رجالة مخلصين ولا… إية

انا بدات ابحث عن المده العلميه المفيده للمشروع وربنا يسهل ولي طلب عند م/احمد انه يعمل نسخه للموضوع في المنتدي العام

بداية احب اشكر الاخ msi والمهندس عمرو على مجهودهم العظيم فى منتدى هندسة الطيران
وايضا احب اعبر عن سعادتى للمهندس حسين لتشريفه منتدانا المتواضع وان شاء الله نتعاون جميعا

انا بدات ابحث عن المده العلميه المفيده للمشروع وربنا يسهل ولي طلب عند م/احمد انه يعمل نسخه للموضوع في المنتدي العام

بص يا msi
ممكن تعمل بنر او انا اعملهولك ونحطه فى الصفحة الرئيسية احسن لان المنتدى العام للمواضيع العامة

ياريت يا بشمهندس تساعدنا في عمل هذا للمكوضوع الموجود في هندسة الطيران وشكراااااااااااا

تقصد عمل بنر فى الصفحة الرئيسية ؟

نعم وشكراااااااااااا لك وياريت ايضا تشاركنا في المشروع