ارجوكم حد يساعدني

ana kol ma bafta7 2ay patition yafta7 new window hya el search window wa mosh ba yfta7 el partition 2la if i click open
plz 7ad yasa3dniiiiiiiiiiiiiiiii

ينقل الى منتدى الكمبيوتر

صدقني لم أفهم ماذاتريد
أرجو الكتابة باللغة العربية
أو بلغة انكليزية سليمة
وشكراً

العضو بيقول
كل ما بيفتح اى بارتيشن بيفتح فى نافذه جديده
وكمان البارتيشن مش بيفتح الا لما يعمل كليك يمين و open

شكراً على التوضيح
مرَّت معي مثل هذه المشكلة
ومدونة ليس على الحاسب
هناك أمر في أحد مجلدات النظام يجب مسحه
وسأبحث عنه الليلة إن شاء الله
هذاإذا لم يرد عليه أحد

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
المشكله دي عباره عن فيرس هو الي بيعمل كده في فتح البارتشين والفيرس ده هو copy.exe وايضا host.exe وايضا autorun تمام
اكيد الملفات دي بتشوفها عند حضرتك لو بفتح اي بارتشين بس لازم تكون عامل اظهار لجميع الملفات علشان تشوفها
الحل :
الحل الاول : استخدام اي برنامج مقاومه فيروسات ولكن بشرط ان يكون عليه اخر التحديثات له مثل النورتن 2005 او الكاسبر 6 واكيد هتلاقي نسخ منها هنا في المنتدي
والخطوه التانيه انك تعمل فورمات لكل بارتشن لوحده او فورمات للهارد كله انا عن نفسي كنت بنقل كل الحاجات الي في بارتشين علي البارتشنز التانيه ةاعمل فورمات للبارتشن وارجعهم تاني
الحل الثاني : أول شىء تعمل show hidden files ، بعدين تدخل درايف السى مثلا ، هتلاقى ملف .exe واخد اسم غريب ، أنا كان عندى rose.exe ، امسحه ، اذا قال إنه used دوس alt+ctrl+del واقفله من هناك ، وبعدين حاول تانى .

هتلاقى ملف rose.dat أو شىء من هذا القبيل ، تحذفه أيضا ، خد فى بالك إن الفايروس دة بينسخ نفسه بشكل متواصل ، بمعنى إنك لو حذفته من درايف وبعدين فتحته فى تانى هيتنقل من التانى لجميع الدرايفات .

الفايروس هتلاقيه فى فولدر ال system32 أو الsystem ، بتروح هناك وتحذفه ، وبعدين تبتدى عملية حذفه من كل الدرايفات واوعاك تفتحه ، بعد ما تتأكد إنه اتحذف من كل الدرايفات اعمل ريستارت وان شاء الله خيــر
يارب اكون افدتك

شكراً جزيلاً للأخت هند

ودائماً إخوة في الله

مشكوره هند على التوضيح والاجابة على الاستفسارات

جزاكم الله خيرا علي المتابعه