استفسار عن قسم الميكاترونيك

السلام عليكم
هذه اول مشاركة لي
حبيت استفسر عن افضل الجامعات (الوطن العربي ) في دراسة الميكاترونيك ؟
انا طالب في جامعة 6 اكتوبر قسم ميكاترونيك
والقسم موجود من زمان في هذه الجامعة .
وحبيت اسال طبعا جامعة مصر للعلوم والتكنولوجيا فتحت قسم الميكاترونيك هذه السنه (يعني قسم جديد ) (ومعروف انه جامعة مصر اقوى على مستوى الشهادة )
فهل تنصحوني احول لجامعة مصر للعلوم والتكنولوجيا او اكمل في جامعة 6 اكتوبر ؟
وشكرا

عليكم السلام و رحمه الله و بركاته
اخى العزيز
اولا بالنسبه لجامعات الوطن العربى لا اعرفها تحديدا و لكن يوجد بجميع الدول العربيه قسم الميكاترونيات و يمكنك

البحث عن ذلك او ربما احد الاعضاء يخبرنا عن الجامعات الموجود بها الميكاترونيات فى بلده

اما بالنسبه لمصر فهذا القسم موجوده فى الجامعات الاتيه

جامعه أسيوط منذ سنه 2002 وهى سنه تخريج اول دفعه

جامعه عين شمس منذ سنه 2005 وهى سنه تخريج اول دفعه

وتحت الانشاء فى معظم الجامعات الحكوميه

اما الجامعات الخاصه فيوجد فى

جامعه 6 أكتوبر منذ 1996 وهذه اول جامعه تبدا فى دراسه الميكاترونيات فى مصر

وكما قلت جامعه مصر للعلوم و التكنولوجيا وهو جديد طبعا والسنه اول سنه تبدا الدراسه يعنى محدش يعرف اذا كان هيبقى حلو ولا لا ؟
وموجود ايضا فى معاهد عليا مثل معهد العاشر للعلوم والتكنولوجيا فى العاشر من رمضان

اما بالنسبه للتحويل انا اعتقد ان جامعه 6 أكتوبر جامعه متميزه و قد اكتسبت خبره فى تدريس الميكاترونيات عبر

تسعه سنوات و هذه جديره للثقه وهذه الخبره مفيده لان كل جامعه تحاول تحديث كل ما لديها فحاول ان تسال خرجين

قدامى من جامعه 6 اكتوبر عن وضع القسم قديما و الان ستلاحظ فروق كبيره و لذلك يجب عليك الا تحول من

جامعتك و لا تغامر بالذهاب الى جامعه جديده لا احد يعلم هويتها ولا تعتقد ان هناك جامعه فى مصر احسن فى

جميع كليتها

انا فى قسم عمارة كلية هندسة سنة ثانية ماذا افعل لتحويلى قسم الميكاترونيات ماذا تنصحنى اكمل فى قسم عمارة ام احول

بسم الله الرحمن الرحيم
بص يا باشمهندس انا كنت برضة محتار في موضوع الجامعة الافضل دا بس بعد ما سالت عرفت ان في المقام الاول لسوق العمل هو خبرتك انت ومدي فهم واستيعابك وقدرتك علي التطبيق الفعلي وربنا يوفقك بس انا رايي ان الجديد هينزل اكيد منهج جديد والله اعلم وانصحك باخد كورسات كتير وتدريب شركات ومصانع في المجال

مهندس احمد الديب اناا زعلان منك لانك مفتكرتش هندسة حلوان اللي عندها القسم دا من زمان وانا بدرس فيها

السلام عليكم
كل عام وأنتم جميعاً بخير
لدي أستفسار مهم عن مراجع الميكاترونكس وكيفية تحقيقها وما هي برامج الحاسب الآلي الخاصة بها وما هي أنواع المحركات التي تتناسب وتحقيق الميكاترونكس ؟؟؟
ولكم جزيل الشكر والأحترام

وانا عندي نفس السؤال السابق وشكرا الكم

هي هندسة الميكاترونكس في جامعة اسيوط قسم مثل المدني و الكهرباء ولا برنامج بالمصاريف

انا من رأيى تستنى فى جامعتك اولا لانالقسم فيها من فتره ودا اكيد معناه انها بتطور فيه و بتطور ف المعامل و فريق التدريس والمستوى العام فيه لكن الجامعه اللى لسه القسم جديد فيها لسه ما عالجتش المشاكل الخاصه بيه لانها بتظهر مع الوقت وكمان مستوى التدريس فيه ممش باين