استفسار مهم جدا

[CENTER]السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اخواني الاعزاء كان عندي استفسار صغير
انا حاطط عيني علي قسم
ميكاترونيك
Mechatronics Engineering
بس الناس عماله تخوفني منه
وتقولي ملوش لازمه هنا ومش هتشتغل بيها وقدامه ولا 20 سنه عما يبقي الوطن العربي محتاجه ف

كنت عاوز اعرف مجالات دراسة القسم ده بشكل عميق
وكنت عاوز اعرف فرص العمل ممكن تبقي ايه علي المستوي المحلي والعربي والدولي
وكنت محتار ما بينه وبين قسم
اتصالات والكترونيات
Electronics and Communications Engineering
وعاوز اعرف برده معلومات اعمق عن قسم اتصالات
وفرص العمل الخاصه بيه
ولو حد يقدر يعملي مقارنه ما بين القسمين
ومفاضله ما بينهم ياريت
لكن لو بالنسبه لمواد القسمين او حتي القسمين
انا حاببهم جدا ومعنديش اي مشكلة سواء
اتخصصت هنا او هنا
واتمني حد يقولي ايه الدورات الازم اخدها اثناء الدراسه في الصيف وبعد التخرج في القسمين
وايه رايكم في خطة الدراسه لكل قسم
[SIZE=5][COLOR=Red][B][COLOR=black]Mechatronics Engineering

[COLOR=Blue]http://www.must.edu.eg/Engineering/N_Mech_Study.php

[/color][/color][/b][/color][/size][SIZE=5][B][COLOR=Black]Electronics and Communications Engineering

[COLOR=Blue]http://www.must.edu.eg/Engineering/N_Elect_Study.php

[/color][/color][/b][/size] مستني ردوكم ولو حتي علي سؤال واحد من اسئلتي
واسف علي الاطاله
وشكرا
[/center]

بداية ألف مبروك على نجاحك في أول سنة هندسة :slight_smile:
ثانياً قبل أن ننشغل بالرد هناك ميزة في المنتدى يمكنك استخدامها في حال رغبتك في تنبيه أعضاء بموضوع لك أفضل من المراسلة وهو أيقونة تنبيه الأعضاء ستجدها فوق الموضوع مباشرة بالضغط عليها يكفيك أن تضع أسماء الأعضاء وبالتلقائية ستصلهم تنبيهات وتوجيه لقراءة هذا الموضوع.

شوف بقى، نغمة إن قسم ميكاترونكس ما حدش سمع عنه، دي يا هندسة أساطير الأولين، مر عليها حوالي 10 سنوات، يعني لما أنا كنت في سنة 2 ميكانيكا كان أول مرة أسمع عن هذا التخصص وكانوا بيقولوا إنه جديد، لكن بعد أكثر من 10 سنوات لسه بيقولوا جديد؟!!! لا بقى دا بالطريقة دي مش 20 سنة، دا ممكن عمر سيدنا نوح ينقضي ولا نسمع عن هذا القسم :slight_smile:

يا هندسة القسم قديم وأصبح هناك جامعات كثيرة تعطي شهادة تخصص فيه من الجامعات الحكومية والخاصة وكذلك الأجنبية مثل الألمانية وأنا مثلاً مهندس ميكانيكا بس أعرف قيمة هذا القسم ولو عدت للدراسة مرة أخرى فسأدرسه.

أما قصة ما لوش شغل فهذا هراء، لأن خريجي هذا القسم حتى ولو ما اشتغلوش بيه فيمكنهم العمل كمهندسي تحكم (تخصص في الكهرباء) أو ميكانيكا.

شوف يا هندسة لو لم يكن حتى الآن في مصر مجال عمل لمهندس ميكاترونكس صريح بمعنى أن ينص على أن المطلوب لابد أن يكون مهندس ميكاترونكس، فأفضل تخصص لمهندس الصيانة هو أن يكون مهندس ميكاترونكس وأستاذنا الكبير عبد الظاهر هو خير من يبين لنا هذا الموضوع.

قسم اتصالات اسمه بالكامل قسم الإلكترونيات والاتصالات، وهو في جانب الاتصالات بعيد عن ميكاترونكس ولكن في جانب الالكترونيات فهو شطر تخصص الميكاترونكس ومعه أيضاً التحكم من قسم كهرباء، والشطر الآخر هو الميكانيكا تصميم وإنتاج وهم يدرسون من مواد ميكانيكا مواد نظرية الماكينات والتحكم التلقائي أكثر من غيرها.

مهندس الميكاترونكس في مصر لحد كبير يمكن تسميته بمهندس ميكانيكا لديه معرفة رائعة بالتحكم والالكترونيات، فهو تخصص راقٍ جداً جداً.

أما تخصص اتصالات فكثيرون ممكن يتكلمون معك عنه.

طبعاً انا تكلمت براحتي في هذا الموضوع لأني عارف لو فيه أي غلط في الكلام فالأساتذة المتخصصون كثيرون ويمكنهم تصحيح الخطأ وأنا نبهت لهذا الموضوع أستاذنا أحمد الديب وعبد الظاهر وكذلك مشرفي الأقسام التي لها صلة بالموضوع.

الله يبارك في حضرتك
و احب اشكر حضرتك جدا علي اهتمامك وعلي تنبيهك ليا لميزة المنتدي وعلي تهنئتك ليا بالنجاح وعلي الرد الوافي لجوانب كتير كنت محتاج اعرفها

جزاك الله خيرا يا ابو انس على هذا الرد الوافى ولا يمكنى قول اى شيىء بعد هذا الكلام فقط سأعلق على موضوع الدورات الهامة فى الميكاترونكس
غالبا برنامج الماتلاب يعتبر اهم برنامج ويجب على اى مهندس ميكاترونكس معرفته جيدا وكيفية استخدامه وتطبيقاته فى التحكم وغيرها
وكذلك يمكنك أخد دورات فى بعض التخصصات الفرعية والتى قد تكون لها علاقة بالمكاترونكس مثل الهيدرولك او النيوماتيك او التبريد والتكييف او ال PLC ولكن هذه الدورات قد تكون مفيدة لك اذا كان لديك الرغبة فى العمل فى هذه المجالات ولكن افضل ان تأخد هذه الدورات بعد التخرج
اما فى فترة الدراسة لن تحتاج الا للماتلاب ان لم تكن ستدرسه اصلا فى الكلية

[B][SIZE=“4”]السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

حيقيه عندما اطلعت على كورس الميكاترونكس وجدته غايه فى الروعه فهى يعتبر صميم الصناعه الحديثه وهو يختلف تماما عن قسم الانصالات والالكترونيات خاصه هذه اللاءــــــــحه الراقيه من المواد المتعلقه بعالم الصناعه

ففى الواقع معظم مهندسى الاتصالات يعملون فى مجال التحكم الالى فى المصانع سواء كانت انظمه تحكم هيدوليكيه او نيوماتيه
او انظمه تحكم تشمل الالات الكهربيه والدرايف والمتحكمات المنطقيه المبرمجه وخلافه
اذن قسم الميكاترونك هو الاقرب صناعيا
لكنه يهتم بالجانب الميكانيكى اكثر كما لاحظت من عظم الذين عملوا معى فى هذا التخصص
فهم عمالقه فى الهيدروليك والنيوماتيك لكن معلوماتهم بسيطه عن الاتمته والتحكم الصناعى المتطور
ويمكن تنميه هذه القدرات باخذ دورات تدريبيه على النحو التالى

1- معرفه دواءر التحكم الالى واحترافها والمرونه المطلوبه فى فهم تطبيقات متنوعه
2- معرفه اساسيات الكترونيات القوى ومبدا عمل متغيرات السرعه والدرايف سواء كانت سيرفو او AC او DC
3- طبعا قبل البدء بتعلم البند الثانى لابد من معرفه الالات الكهربيه اساس عملها وكيفيه التحكم فيها خاصه بانظمه التحكم الحديثه
المستخدمه والمطبقه فى الdrives بمختلف انواعها
4-معرفه اساسيات القياس instrument وكذلك مبدا عمل اجهزه القياس والتحكم instrumentation
5-معرفه انواع الحساسات المشهوره فى المجال الصناعى ومبدا عملها مثل حساسات قياس الضغط والحراره المستوى والسريان مثلا
6-طبعا اساسيات الالكترونيات وكيفيه عمل troubleshooting للكارتات الالكترونيه مطلوب ولو اساسيات
7- معرفه اساسيات الميكرو كنترولر واساسيات البرمجه والاهتمام بال analoge IC’s
8- معرفه اساسيات برتوكولات انظمه الشبكات الصناعيه وكيفيه التعامل معها

كل هذه الاشياء مطلوبه ولابد من تغطيه معظم هذه الجوانب حتى تسطيع الخوض فى المجال
وهذه المتطلبات تحتاج الى بذل جهد للتعلم
ومجرد معرفه الاساسيت سيفتح لك الباب للتعلم والاحتراف ان شاء الله ولكن الجانب العملى مطلوب كليه
والجانب النظرى لا يختلف اهميه عن الجانب العملى واهم شىء ربط العملى بالنظرى لانهما مكملان لبعضهما فى واقع الامر

اما قسم الاتصالات فمن واقع العمل مع الزملاء حديثى التخرج فهم بعدين عن المجال الصناعى بصوره مؤسفه كما ان معظم مجال دراستهم كان يتعلف بالشبكات المحمول والLAN والWAN كما ان الالكترونيات التى درسوها معظمها physics اى دراسه مكونات الIC’s
مثلا ولا يعرفوا اى شىء عن الالات الكهربيه ولا الدرايف سواء كان سيرفو او متغيرات سرعه
هذا مجرد راى شخصى من واقع العمل
وانا افضل قسم الميكاترونس مع اخذ الدورات المذكوره سالفا وستصبح ان شاء الله electromechanical engineer

اتمنى لك التوفيق[/size][/b]

جزى الله خيراً مديرنا أحمد الديب ومشرفنا الرائع المهندس متولي.

أظن الآن يا باشمهندس أحمد سراج وصلتك ثلاث ردود أحدها من مهندس ميكانيكا والآخر من باحث ماجيستير في ألمانيا في تخصص الميكاترونكس (التخصص الدقيق الروبتات المتطورة) وكذلك الرد الوافي الشافي من مهندس كهرباء وتحكم، إذا اجتمعت لك كل أطراف سؤالك في صورة مفردة ومجتمعة وكمان الثلاث ردود من أبناء محافظة الشرقية
أخي الكريم، خليني أقول لك ختاماً كلمة أخرى، كل ما سبق من الردود هو “نصف الإجابة فقط”!!! نعم هو نصف الإجابة، كيف؟ لأننا حددنا الاختيار بناءً على التخصص وأهميته ومزاياه ولكن بقيت باقية مهمة جدا جدا ألا وهي “أنت” نعم أنت نفسك، هل هذا التخصص يتماشى مع إمكانياتك؟ وليس هذا القسم فقط ولكن أي قسم تفكر في الدخول فيه لابد أن تسأل نفسك هذا السؤال؛ هل هذا القسم يناسب إمكانياتي؟ يعني أنا مثلاً كان تقديري في السنة الأولى “اعدادي هندسة” جيد جداً، وهذا التقدير يمنحني الحق في الانتساب لأي قسم أحبه وكانت الصدمة الكبرى لكل من يعرفني أنني اتخترت ميكانيكا “قسم المحولين والناجحين بمواد” وللعلم فلم يختار هذا القسم من أبناء الكلية الأصليين الغير محولين إلا اثنين فقط وباقي القسم كله من المحولين والناجحين بمواد، بس للعلم الطالب الآخر هو أول دفعتنا وأنا ثالث الدفعة وهو تخرج بامتياز مع مرتبة الشرف وأنا تخرجت بتقدير جيد جداً مع مرتبة الشرف، وزال استغراب واستهجان كل من استنكروا علي الالحتاق بقسم ميكانيكا عندما رأوا تفوقي المتكرر -بفضل الله- في كل سنة وهو يعني أنني اخترت ما يناسبني وبصراحة لا أظنني إن كنت دخلت اتصالات إني كنت سأفلح فيها لا لصعوبتها ولكن لأنني لا أحب هذا التخصص ولا يناسب هواياتي، يعني مثلاً كان البديل بالنسبة لي عن قسم ميكانيكا هو قسم البرمجيات، شتان ما بين التخصصين ولكن فعلاً هذان هما التخصصان اللذان يناسبان هواياتي، وفعلاً مادة البرمجة التي درسناها في قسم ميكانيكا حصلت فيها على الدرجة النهائية كاملة وهذا أمر ربما لا يحدث في كلية الهندسة ولكني فعلتها لأنني كنت أحب هذا التخصص وإن لك ألتحق به لأن حبي لميكانيكا كان أكثر، كانت مادة البرمجيات مكملة لمادة الرياضيات في التيرم الأول ونتيجة لظروف سيئة بالمحاضر حصلت في التيرم الأول على تقدير جيد في هذه المادة، وفي التيرم الثاني كانت البرمجيات هي المكلمة فحصلت فيها على امتياز وهذا أمر عادي لكن المفاجئة هي أن التقدير الكلي والذي من المتوقع أن يكون جيد جداً لم يكن كذلك وإنما كان تقديري الكلي “جيد + امتياز = امتياز” وهو ما يعني بحسبة بسيطة جداً على أنني حصلت الدرجة النهائية كاملة.

أنا أتعمد دائماً في مثل هذه المواضيع أن اتكلم كثيراً وأن أحكي تفاصيلاً ربما يبدو الأفضل أن أوفر وقتي ووقت القارئين عن قرائتها ولكن في الحقيقة أنا أريد بذلك أن تستخرج أنت ما في باطن ذاكرتك وأن تكرر التساؤل في عمق ذهنك هل لديك فعلاً من تخصصات الهندسة ما تحبه من عمق قلبك حتى ولو اجتمع الناس على حبه، وهل القسم الذي يتردد صداه في أروقة الكلية هل أنت فعلاً تحبه أم أنك ستكون إمعه، ان اختار الناس اتصالات اخترت وإن تركوا ميكانيكا تركت؟
ربنا يوفقك [MENTION=306216]AhMeD SraG[/MENTION]

تمام
اشكر حضرتك جدا علي المتابعه والاهتمام والرد

طبعا انا اشكر حضرتك جدا علي هذا الرد الوافي وعلي اهتمام حضرتك

[CENTER][COLOR=Red][B][SIZE=4]

[/size][/b]

بالفعل الحمد لله كدا الصوره وضحت جدا عندي بالنسبه للقسمين
واانا اسف لاني اتاخرت في الرد جدا انما انا كنت بسال نفسي السؤال الي حضرتك بتقول هل انا اقدر فعلا اكمل في القسم ولا ايه هو القسم الي يناسبني وفين ميولي الحقيقيه فعلا والحمد لله انا كدا وصلت لاختيار وان شاء الله هتخصص ميكاترونكس واكمل الدورات زي ما حضرتكم قولتولي
بجد اشكر حضرتكم جميعا علي الاهتمام بالموضوع والردود الوافيه
وعلي المعامله منكم كاني اخ ليكم والحرص علي توجيهي للطريق الصيحيح
واكيد هحاول اكون دايما علي اتصال مع حضراتكم
جزاكم الله كل خير وجعله في ميزان حسناتكم
وكتب لكم في الدنيا سعادة وفي الاخرة جنه
وفي النهايه احب اهدي تحية خاصه لابناء محافظة الشرقيه
وعلي فكره حتي لم اقابل من هذه المحافظه غير الناس المحترمين
تحياتي واحترامي البالغ لحضراتكم
اخوكم احمد
[/color]
[/center]

أولا تحياتى ل أستاذتنا الكبار
بس يا رايس و لا مؤاخزة كده القسم ده الناس الى بتطلع إشاعات عليه
انا طالع سنةبكالوريوس و أحب أقولك أنت عايز تبقي إيه القسم ده محتاح تبقي فاهم فى كل حاجة يعنى محتاح تكون كويس فى الماس و البرمجة و الميكانيكا أكيد

القسم مجال عمله فى مصر لحد دلوقتى فى الصيانة و الكنترول ( بس أدعى ربنا يشد حيل الرئيس مرسي و يعملنا مصانع تشتغل ب PLC و التحكم )

فى النهاية القسم لوحده لا يكفي للشغل محتاج شوية كروسات فى الهيدرولك و micro controller و ال scada
و PLC

حكاية هو أحسن و لا إتصالات السؤال ده الوحيد اللى يعرف إجابته هو أنت شوف إيه أحسن بالنسبة لك

لو تعرف تروح يوم الهندسة المصري هتشوف الناس بتوع كل قسم و هتعرف الاجابة أكيد

تحياتى

شكرا لحضرتك علي الاهتمام والرد وزيادة التوضيح
وانا بالفعل قررت اني هكمل في القسم ده باذن الله
وربنا يسهل وان شاء الله هاخد الدورات دي
وربنا يوفق حضرتك السنادي