الدراسة في الجامعات التركية بمصاريف قليلة جدا ل ثانوية عامة أو دراسات عليا

منشنوا كل اللى تعرفوه فى ثانوية عامه =D
كلية الطب بـ 160$ في السنة = 2880 جنيه مصري! … يعني تقريبًا زي مصاريف أي جامعة حكومية في مصر!
لو عندي ابن هخليه يسافر برة يدرس اللي هو عاوزه … هيتعلم كويس … هيعتمد على نفسه … يتعرف على ناس وثقافات جديدة … وده متوافر بشكل كبير في جامعات تركيا … ده بجانب التشابه في الثقافة والعادات والتقاليد بيننا وبين الأتراك.
المشكلة اللي بتقابلك لما بتفكر في قرار الدراسة برة مصر … مصاريف الدراسة وإيه الجامعات المتاحة؟ وهعمل إيه وهقدم إزاي … مين اللي هيساعدني في كل ده!

• بالنسبة لمصاريف الدراسة:
    في جامعات بتوصل مصاريف الدراسة فيها ل 200 و 300 دولار في السنة لتخصصات زي الهندسة والطب والبيزنس وغيره، والجامعات الحكومية في تركيا بتتراوح مصاريفها من 300 – 1100 دولار في السنة! أما الجامعات الخاصة تكلفتها أرخص بكتير من الجامعات الخاصة المحلية عندنا!
  • بالنسبة للجامعات المتاحة:
    دول كتير جدا … ماتعدش. :smiley:
    فى جامعات زى جامعة الشرق الأوسط التقنية(جامعة حكومية) وأعلى جامعة تقنية فى تركيا تقدروا تعرفوا تفاصيلها من هنا:
    GoVersity | جامعة الشرق الأوسط التقنية
    جامعة عبدالله غول من أفضل الجامعات الحكومية ، تقدروا تعرفوا تفاصيلها من هنا:
    GoVersity | جامعة عبد الله غول
    جامعة كارابوك(جامعة حكومية) تقدروا تعرفوا تفاصيلها من هنا:
    GoVersity | جامعة كارابوك
    جامعة اسكيشهير عثمان غازي (جامعة حكومية) تقدروا تعرفوا تفاصيلها من هنا:
    GoVersity | جامعة اسكيشهير عثمان غازى
    جامعة اسطنبول كولتور ودي جامعة خاصة والقبول فيها مضمون:
    GoVersity | جامعة اسطنبول كولتور
  • طب أنا عاوز أعرف برضو أسعار الإقامة والمعيشة ولو في شغل بجانب الدراسة وأسعار النت والمياه والكهرباء والغاز أعمل إيه؟
    هتدخل على الموقع هتلاقي مقالات في كل المواضيع دي … كمان في مقالات بتقارن بين أسعار شركات النت والعروض اللي بتنزلها … والنت هناك سريع … ده في نت بسرعة 100 ميجا … ليتني كنت في تركيا. :smiley:
  • طب هقدم إزاي؟
    بسيطة جدا … تقدر تقدم على أي جامعة من دول أو جامعات تانية من بين 164 جامعة من خلال موقع جوفيرستي، كل اللي عليك انك تدخل تعمل اكونت ع الموقع من هنا:
    GoVersity
    وتملى ابلكشن ع الموقع وتضيف فيها كل الجامعات اللي عايز تقدم عليها وترفع بياناتك على Apply Now وموقع جوفيرستي عليه الباقي … هيجيبوا لك القبول وهيتابعوا التقديم وكل حاجة.
    #شير_وفيد_غيرك ومنشن أصحابك وطلاب الثانوية العامة والمهتمين بالدراسة برة مصر.
    #انشر_العلم
    ::
    BY
    Ibrahim Farouq
    #OSL
إعجاب واحد (1)