بروسيسر CAMWorks للكنترول HeidenHain360

[SIZE=4][COLOR=Green]السلام عليكم

أنا استخدم CAMWorks 2012 للتحكم HeidenHain 360.[/color][/size][SIZE=4][COLOR=Green]

البوست بروسيسر اللي عندي كان فيه شوية مشاكل صلحت معظمهم بالـ UPG وبقيت مشكلة واحدة ما عم اقدر اعرف سببها ولا حلها, المشكلة هي ببداية البرنامج عندي الكود:[/color][/size][SIZE=4][COLOR=Green]

[/color][/size]

BLK FORM 0.1 Z X0. Y0. Z0
BLK FORM 0.2 X0. Y0. Z0

[SIZE=4][COLOR=Green]
وقيم X, Y, Z هي صفر متل مو باين. وما قدرت ولا بطريقة “اقنع” البوست انه يحسب القيم الفعليه و يحطها بمكانها, مع أن الكود المسؤل عن هالشي هو:

[/color][/size]

:T:<N><BLOCK_1><AXIS_PLANE> X<"#2.4LT":x_min> Y<"#2.4LT":y_min> Z<"#2.4LT":z_min><EOL>
:T:<N><BLOCK_2> X<"#2.4LT":x_max> Y<"#2.4LT":y_max> Z<"#2.4LT":z_max><EOL>

[SIZE=4][COLOR=Green]
والمفروض ان هالكود هاد يعطي المطلوب, بس مو هاد اللي عم يصير.

إذا في حدا من الزملاء مرت معه هالمشكلة أو بيعرف حلها ياريت لو ممكن يساعدني بالحل مع الشكر للجميع سلفاً.[/color][/size]

اخي انا بردو بستخدم الكام ورك بس الكنترول المتوفر فية هو الفانوك بس انا دايخ علي الكنترول اللي عندك ممكن تتدهوني او تقولي جبتو أزاي

في هذا المجال (التحكم بالآلات المبرمجة)
للأسف أنا ليس عندي خبرة

ولكن الأخ SolidFace شغال بهذه المجال و إن شاء الله يقدر يساعدكم

مشكورين أنت وهو يا أستاذ عزام

أنا آسف جداً سوزوكي على التأخير بالرد, ما انتبهت لطلبك والله.

البوست اللي عم تطلبه بالمرفقات, وانشالله يساعدك.

الف شكر يا غالي وياريت لو عندك انواع كنترول تاني ترفعة
بس في مشكلة اعملة أدد أزاي علي library

العفو, حابب بس اقدر اساعد
بس جربة واعطيني ملاحظاتك بعد إذنك, إذا في ملاحظات

ايوة اعملة ادد ازاي

[CENTER][SIZE=4]ممكن تنقله للمجلد POSTS اللي عادة بيكون في C:\CAMWorksData\CAMWorks2012\Posts

وبعدها لما تحب تستخدمة تعمله Browse من تاب البوست بروسيسر وتختارة
[/size][/center]

بيديني error selection controler file

أنت نسيان تعمله فك ضغط, الملف اللي نزلته من المرفقات ملف مضغوط, فكه لتحصل على ملف ال .ctl

هههههههههههههههههه اكيد طبعا فكيت الضغط وبيديني error زي مقلتلك

أنت يمكن نسيان تعمله فك ضغط, الملف اللي نزلته من المرفقات ملف مضغوط, فكه لتحصل على ملف ال .ctl

منا قلتلك فكيتو وحطيت الملف في البوست وعملنلة بروس وبيديني خطأ

هههههههه ما الرجل عمال بيقولك انوا فكوا
للأسف والله ما عندى جواب ليك لانى بشتغل solidcam

شوف انا مش فاهم انته تقصد ايه بالظبط
بس القيم دى موجوده فى اى بوست لاى برنامج X0Z0Y0 وهى كلها عبارات طبيعية لنقطه صفر الشغلانه
Gcode Func. G40 G90 G92 و الاكواد دى بتبقى فى سوفت الماكينة يعنى مثلا لو قلت G40,42,50 وهى استعادة ظبط المصنع للماكينة اللى هما X0Z0Y0 فا من الطبيعى ان البرنامج مش بيجيب صفر الشغلانه لان دا انته بتظبطه اثناء عملية التشغيل فتتغير القيم كالتالى على سبيل المثال x30Y80Z3.
والله أعلم…

[CENTER]أنا بعتذر SUZOKI ردي حول موضع نسيان فك الضغط تكرر مرة تانيه بالغلط.

انا عم استخدم البوست هاد وشغال معي تمام, فأنا فعلاً ما بعرف شو اللي عم يسببلك الغلط اللي عم يطلع عندك, أنا أسف, وإذا بتظن انه في أي شي ممكن اعملة لساعدك, خبرني رجاءً وانشالله اقدر اساعد.

وشكراً SolidFace لأن ردك هو اللي نبهني للتكرار الي صار بردي أنا.
[/center]

ولا يهمك بس لوسمحت لو عندك انواع تانية من الكنترول ممكن ترفعها