تكلم عن تخصصـــــــك ........؟؟ أرجو من الجميع المشاركة

السلام عليكم
سوف ارفق ملف للتعريف بالهندسة المساحية
لحظة

السلام عليكم
مرفق ملف بعنوان الإبداع والتميز في تخصص الهندسة المساحية
للدكتور /ظافر القرني

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
انا خريجه هندسه زراعيه وانا دخلت القسم ده مش لانى بحبه بس اعتقد انى انسقت ليه قدريا بس انا اكتشفت بعد كده انى بحب القسم جدا بكل دراساته لانى بعد كده وجدت تخصص وهو تخصص هندسه البيئه وانا الحمد لله دلوقتى بعمل دراسات فى جامعه فى الخارج عن طريق التعلم عن بعد عشان اعرف اكتر عن المجال واتعمق فى دراسته لانى اعتقد انه مجال مهم جدا خصوصا بعد ظهور اثار الاضرار بالبيئه فى هذه الفتره
لكن المشكله الى بتقابلنى دلوقتى انى عايزه اعرف اكتر يعنى بس للاسف انا مش لاقيه فى مصر مكان ممكن ادرس فيه التخصص ده بتوسع وبتعمق انا فى الكليه حاولت انى ادرس لكنى لاقيت الدراسه مش الى انا عايزاها بمعنى ان التخصص ده موجود بره وبتوسع كبيير وانا مش لاقيه مثيله هنا فى مصر وطبعا التعلم عن بعد مش مفيد بقدر ما يكون الطالب مرتبط بجامعه مثلا او مكان عشان الدروس العمليه . وشكرا
ارجو الافاده اذا كان موجود مكان ارجو ارسال العنوان الاكترونى لاعرف المعلومات الكافيه للاشتراك فى المكان او للدراسه فيه ولكم جزيل الشكر

شكرا الك بس انا بدي اعرف كيف بتم اخيار المعدلات في الجامعة بانسة للهندسة

السلام عليكم
انا ثانية اتصالات والكترونيات
كنت احلم بالقسم من ثانوي لكن بعد دخولى هندسة انج>بت لقسم طبيه
ودخلت بالفعل قسم طبيه
لكن والدي لم يوافق ورجعلي فكرة اتصالات
قمت بعمل استخارة وحولت وانا الان اتصالات

بالنسبة للقسم هم محتاج م>اكرة كتييير
مش بس م>اكرة لا كمان التطوير
انا شايفه ان اي حد بيحلم بالقسم ده ويقدر على شوية التعب اللى فيه
ربنا يوفقه ويتوكل على الله

كمان ليه مستقبل وممكن لو طورت نفسك تشتغل في اي مجال تحب
خاصه انه بياسسك في 5 مجالات وانت تختار
على العموم ربنا يوفق الجميع
ويارب اتخرج منه في سلام

مكشور أخي على الموضوع

السلام عليكم
هندسة الميكاترونيكس هي من اجمل التخصصات الهندسية وانا شخص احب هذا التخصص

هندسة الميكاترونيكس هي عدة تخصصات مرتبطة بعضها ببعض فهي تتألف من هندسة ميكانيك والكترونيك وحاسوب
حيث يتم التصميم الميكانيكي لهدف معين ومن ثم يأتي الدور للهندسة الالكترونية التي بدورها هي اعطاء اللاوامر للقطع الكهربائية المتحركة امثال الماتورات لتحريك قطع ميكانيكية طبعا حسب حسابات معينة هذه فكر عامة
ولكن اذا جئنا للنظر للتخصص بعمق اكثر فنجد ما يلي
ان هذا التخصص يحتوي على مادة جدا مهمة اضافة الى الميكانيكا وهي قوة المواد التي بدورها تعطينا معلومات عن طبيعة المبنى التي تبنى منه المادة المتحركة حيث يتم حساب الاقطار والمساحت واولازان وقوة تحمل الرفع …والخ

وايضا يحتوي على جزء مهم جدا من التصنيع والخراطة وايضا هندسة مواد
وبلا شك تحكم وايضا شيء مهم جدا وهو الروبوتات حيث يتعلم الطالب عن هندسة بعض الروبوتات وتركيبها والية عملها
وايضا اجهزة وماكينات السي ان سي
لهذا كله يوجد في هذا التخصص الكثير الكثير من فرص العمل لذلك اشجع على تعلمه للشخص الذي لم يقرر ما يتعلم ولكن يجب الاخذ بعين الاعتبار انه يوجد فيه نوع من الصعوبة ولكن لا يوجد شيء صعب على من يجد ويهتم

السلام عليكم : بشكركم جداً على هذه التوضيحات

انا عايز اى حد يساعدنى فى حل بعض الاسئله فى الهندسه المديه

السلام عليكم
انا فى 3 مدنى
احب اقولك ان التخصص ده كويس الى حدا ما بس عايز تمارين تدريبيه كتير زى اى قسم بس على الواحد ما شايف دلوقتى مجال مطلوب فى الشغل اوى فى اى مكان فى العالم فربنا يوفقك

السلام عليكم و رحمة الله تعالى وبركاته:
مشكورين إخواني أخواتي على هذا الموضوع القيم و المشاركات المفيدة.

فعلا موضوع مفيد

السلام عليكم
هذه أول مشاركة لي و أقول عن نفسي أنا أنه لما خيرت بين العلوم والهندسة إرتبكت جدا فالأهل أرادوا العلوم وأنا أحببت الهندسة منذ صغري ولكن الحمد لله أنا ادرس الميكانيك كم اردت
ارجوا الدعاء لي بالتوفيق في مسيرتي المستقبلية والتوفيق للجميع

انا ادرس هندسه اكترونيه و اتصالاوت مستوى ثاني بس ابغي توجيه من له معرفه بدوري الان من حيث الاطلاع والتطوير الذاتي…

يسلمو على هالموضوع الحلو
حابة شارككون فيه أنا كمان بس أنا مارح أكتوب هندسة
يلا منغير جو
أنا من صغري وأنا بحب اللغات ولهيدا السبب درست أدب انكليزي وبعد ما خلصت عملت دبلوم تأهيل تربوي وبعدين عملت دبلوم دراسات عليا اختصاص لغويات وهلأ مشغولة بالأطروحة
ادعولي خلص عخير وخاصة هلأ بدي وفق بين الدراسة وبين الشغل
بتمنى التوفيق للجميع بكل تخصصاتون

مرحبا انا بصراحه هاد التخصص كنت اخر اشي احطو ببالي
وكنت نفسي افوت مجال طب طبيعي
بس عشان ظروف معينه ما اقدرت
بس لمن فتت قسم الهندسه اكتشفت انو عنجد كتيييييييييير روعه
وانو اشي مسلي مووووت وبالاخص قسم الهندسه المعماري
يعني الحمد لله انبسطت كتيييير بهاي الكليه وبالاخص بهاد القسم
وانا بتصح الكل انو يفوت هاد القسم اذا كان الو هوايه في الفن والتلوين والابتكار وهيك اشيا

السلام عليكم ورحمة الله
انا مهندس ميكانيكا انتاج اقول لكى انظرى الى اى شئ حولك ستجدينه لا يتعدى هندسة الانتاج ما اجمل هذا التخصص بصراحه تخصص جميل جدا بس عشان اكون صادق معكم هو صعب شوية وطبعا مفيش حاجه صعبه بلمذكرة ومن وجهة نظرى ان كلمة مهندس تعنى ميكانيكا انتاج وفى النهاية اقول وفقكم الله لما تحبى

أن أيضا ادرس هندسة الميكاترونيك اسمي احمد و احب الانسان الصادق فقط فقط فقط فقط

السلم عليكم ورحمة الله وبركاته
انا طالبة في السنة الثالثة ادرس في قسم الهندسة الالكتروكيميائية
في البداية لم يعجبني التخصص و بعد ذالك اقتنعت به والحمد لله