تكلم عن تخصصـــــــك ........؟؟ أرجو من الجميع المشاركة

السلام عليكم

تخصص هندسة الاتصالات ممتاز للاشخاص اللي عندهم قدرة على التخيل وفهم الاشياء بدون ماتكون موجودة physically

الهندسة الكيميائية تحتاج ملكة حفظ اكثر

الهندسة الكهربائية تخصص مهم وفيه ميزة … ان بعد التخرج مايحتاج المهندس ان يقرأ اول باول علشان يواكب مثل مهندسي الكمبيوتر والاتصالات

وعلى كل حال كل تخصصات الهندسة حلوة ونصيحتي اقروا كتب introduction في كل تخصص واختاروا التخصص اللي اذا قريتوا جملة تقدرون تخمنون اللي بعدها … وبالتوفيق

السلام عليكم

السلام عليكم انا ابحت عن بحت فى مواد الرصف الطرق ممكن حد يفيدنى بشى

انافنى اوناش برجية ميكانيكا وكهرباء الكهرباء منها القديم اى الكنترول العادى والكنترول الحديث اوبمعنى اخرنظام الكونتاكتور البور و ريليه الكنترول اماالحديث فهو عباره عن كونفرتر وانفرتر ودوائر plcارجو منكم توجهى تكى اتقن هذاالنظام

مرحبا
انا لسة ما تخصصت
انا هندسة عام لحتى الان
انا شايفة انه كلية الهندسة احلى كلية بالدنيا
وبتجنن وبطير العقل من كتر ما الدراسة فيها ممتعة وانا متأكدة انه قسم الهندسة المدني رح يكون كمان رائع جدا لانه برأيي انه ما فيه شي احلى من الهندسة ومن قسم المدني
ولما اتخرج نفسي اصير معيدة بجامعتي واكمل ماجستير ودكتوراة في دول اجنبية خاصة امريكا وانا من الان باخد كورسات انجلش لحتى اقدم امتحان التوفل الي ياهلني لحتى ادرس في امريكا او وبريطانيا
بس لازم ارجع افيد بلدي
وشو ما فيه اكتر من كده دراسة ادرس ما اكتفي لحد معين
نفسي بجد اعرف كل ايشي بتعلق بالهندسة المدني وخاصة الانشائية والطرق والمواصلات
ادعولي ربنا يوفقني واحقق كل احلامي

السلام عليكم
اما انا درست معهد تركيبات ميكانيكية ولكن احببت الكهرباء ومارست هذه المهنة ثم اخذت دورة فى معهد السالزيان الايطالى وانا الانابحث عن التقدم فى هذا المجال

بالتوفيق لك و لكل الإخوة الكرام انشاء الله
أما عن تخصصي فأنا متخصص في فرع تسيير المدن،و في الحقيقة كنت مولعا بالهندسة المعمارية إلا أنه شاءت الأقدار أن أدرس في فرع التخطيط الحضري،و هو تخصص جميل يهتم بالتهيئة العمرانية على مستوى التجمعات العمرانية ،و هو تخصص يتفرد بكونه ينسق بين مختلف المتداخلين في المدينة -المهندس المعماري - هندسة الطرق و الشبكات المختلفة - العلوم الاقتصادية - علم الاجتماع …من أجل الارتقاء بالمشاريع العمرانمية إلى مستوى الاستدامة.ادعولنا بالتوفيق

اولا هتكلم عن تخصص منسي تخصص الغزل والنسيج انا بالسنة النهائية حاليا واتخرج عام 2010 لكن بتمنى الناس تقدر اهمية التخصص انا حلمى كان انى ابقى كاتب مشهور لكن الكتابة مش بتاكل عيش على راى الاهل وعشان كدا دخلت كلية الهندسة لكن اانا مش بكره الهندسة انا بحبها جدا لان دى كلية الانسان المفكر اللى لازم يشغل دماغه لان كل مشكلة وليها مهندس(يحلها) ودخلت التخصص بتاعى دا لانى شوفت انو تخصص نادر وبالفعل لما بدأت دراستى فيه كنت موهوم بكل حاجة بسمعها وحسيت ان فعلا الناس لما بتجهل عن شئ بتحتقره لانها متعرفش اهميته واتمنى يكون فى ف المنتدى هنا قسم خاص لهندسة الغزل والنسيج اسف للاطالة وشكرا ليكم

شكرراا لك علي الموضوع الجميل ده

انا الحمد لله خلصت هندسه اتصالات وكنت من الاول نفسي فيها ودخلها عن اقتناع علي الرغم ان كل الاهل كانو نفسهم ادخل ياما طبيه او كمبيوتر

والان انا بعد تخرجي من الكليه اعمل في مجال الكمبيوتر قيارتني كنت سمعت كلامهم من الاول ههههه لا ان شاء الله ديه فتره انتقاليه

اما عن الطلبه الي مش عارفين يدخلو ايه لو في اعدادي يقدرو يلحو نفسهم ويدخلو اي كليه تانيه (بالنسبه للبنات ) اما بقي لو ضرووري بقي يبقي يدخلو علي الموضوع ده هيلاقو حاكي عن كل الاقسام ويشوفو هما ميلهم وبيحبو ايه
وشكررا لكم

السلام عليكم كيف حالكم ان شاء الله تمام
المهم انا جديد خلصت من التوجيهي وفي ناس قالولي ادخل ميكانرونكس حبيت آخذ آراءكم حول الميكاتروكس
واعطوني مقدمة عنه وكيف الواحد بيبدا يدرسه
وشكرا

يلي عندو سيارة وبدو يصلحها مجانا يختص هندسة ميكانيك آليات … تشرفت بمعرفتكم جميعا

السلام عليكم جميعا ندي من الحزائر مهندسة إلكترونيات كان طموحي من الصغر ادرس هندسه وفعلا الحمد لله خلصت دراستي بكليه الهندسة و العلوم بحيث درست تقني سامي لمدة تلت سنين و طلعت اول وحده بتخصصي مراقبة انظمة و تاني طالبه علي مستوي شعبة الإلكترونيات وكملت كمهندسة الكترونيات و تخرجت الحمد لله و لانو صعب تلاقي شغل بعد التخرج درست تقني سامي سكرتاريه مباشره بعد التخرج من شان ما أضيع وقت لانو التخصص كان فيه محاسبه و قانون و انجليريه قلت استفيد من كل هاي الدروس و فعلا الحمد لله أول ما تخرجت من السكرتاريه اشتغلت كمهندسة في شركه للسيراميك و اتعلمت كتير في مجال الصيانه الكهربائيه بعدت شوي عن مجال الإلكترونيات لانو صرت اعمل بس صيانه للبطاقات الإلكترونيه و لكن من جهة أخري تعلمت صيانه كهربائيه صناعيه و صيانه خكوط الهاتف و برمجتها و التعامل مع التركيبات المختلفه لماكينات الإنتج و أشياء كتيرة الحمد لله …كل شي حبيت اوصلو لاعضاء الحروب إنو لكل مجتهد نصيب و لا تتخلو عن أحلامكم و كل شي تتمنو توصلولو بإذن الله راح تتوفقو بالإراده و العزيمه و الله يوفق الجميع

مشكوووووووووووووووووووووور

الله يعطيك العافية

هندسه معمارى افضل قسم