سؤال بخصوص اختيار الاقسام

باشمهندسين لو سمحتو انا ف اعدادي هندسة الازهر وحابه اشتغل ف ال robotics لكن للاسف مفيش عندنا قسم ميكاترونيك ف هل ينفع عن طريق كهربا اتصالات او نظم وحاسبات اقدر اشتغل في المجال دا؟ ولو ينفع ف انهي شعبه فيهم اقرب لل robotics ؟
وهل من الممكن ان مهندس ال robotics يكون مطلوب ف سوق العمل ف مصر بعد اربع سنين؟

انا زى حضرتك بس اعدادى المنصورة والى اعرفة انك لو مهتمية ب روبوتات فا انتى تدخلى حاسبات علشان عندهم برمجة وتحكم اما اتصالات فا هما بيهتموا بلشبكات وازاى الاتصال بيتم وكدة لو ينفع تتواصلى معايا ندور فى الموضوع دة سوا ونساعد بعض والى يوصل لحاجة يبلغ التانى ايملى على الفيس dedey arafa

مجال الميكاترونيات هو مجال مستقل بذاته ولكن هناك بعض المجالات الفرعية داخله متقاطعة مع الهندسة الكهربية والحاسبات والالكترونيات.

وعموما مجال العمل حاليا في لا يفرق بصورة كبيرة بين الميكاترونيات وكهربا اتصالات او نظم وحاسبات قمثلا مجال الانظمة المدمجة Embedded systems يمكنك تجد مهندسين ميكاترونكس وكهرباء اتصالات والكترونيات يعملون في هذا المجال وليس هناك اى فرق كبير.

كذلك لو كنت كهربا يمكنك ايضا دخول مجال الروبتوكس ولكن سيكون عندك قصور من الناحية الميكانيكية وميكانيك الروبوت ولكن طبعا الامر ليس مستحيل