سؤال : بخصوص عمليه الأسيمبلي

السلام عليكم

لدي سؤال اذا ممكن , انا مصمم مشروع ميكانيكي وهو عبارة عن مجموعة من ملفات اسيمبلي

هل استطيع ادراج كل هذه الملفات " الاسيمبلي " داخل اسيمبلي واحد و أعمل له انيميشن حركة ؟؟

حاولت اعمل , و لكن لا يتحرك شيئ في اي اسيمبلي

بداية فأنا أرحب بك في منتدى السوليدووركس ويسعدني أنه رغم اشتراكك في المنتدى من حوالي عامين إلا أن أول مشاركة لك في المنتدى كانت في منتدى السوليدووركس، وأرجو أن لا تحرمنا من تواجدك معنا نتبادل الخبرات والنفع حتى تعم الفائدة لى الجميع إن شاء الله

الإجابة على سؤالك هي “نعم يمكنك”

أما كون الحركة لا تنجح بعد عمل التجميعي الكبير فذلك معروف سببه.
يجب عليك أن تضغط في الشخرة على الأسمبلي بكليك يمين وتختار property وهاتلاقي في النافذة خيارين تحت مسمى solve as أحدهما Rigid والآخر felxible الاختيار التلقائي بيكون rigid ولذلك فلا تحدث حركة ولكن إن شاء الله عندما تختار felxible سيتحرك إن شاء الله.

بس معلش نسينا نقولك إن فيه ضرايب بتندفع على إجابة الأسئلة :slight_smile: … مالك اتفزعت ليه :slight_smile: مش هاناخد نك كتير :slight_smile: يا ريت بس لو ترفع لنا صورة عن شغلك أو لو تعرف ترفع لنا فيديو يمثل يبين تجميعتك الحركة فيها تكون مجزياً خيراً إن شاء الله.

لو لم تتمكن من عمل طلبك أو لم توف الإجابة بما تريد وأردت مزيداً من المساعدة فل تتردد وإن شاء الله نعمل لحضرتك صور أو فيديو يبين لك حل مشكلتك.

أول شي شكراً جزيلاً جداً جداً جداً جداً الك أخى

بالنسبة لإشتراكي فهو كان غير مفعل , و مبارح عدلت على الايميل لحتى أقدر أفعل الاشتراك

انا طالب ميكاترونكس , و في أخر فصل بمرحلة مشروع التخرج … بصمم في ماكنة اسمها Steel Pipes End Cleaning Machine

و إن شاء الله رح ازودكم بالشغل , عندما أنتهي منه :slight_smile:

تحياتي إلك اخي ابو أنس

جزاكم الله خيراً، وإن شاء الله يكون الموضوع زبط معاك.

الحمد لله أولاً , و الشكر لك ثانياً
زبط الموضوع :))

انا حاصل معايا نفس المشكلة دى و مش فاكر كونت بعملها أزاى
و SOLVE AS غير منشظة مش عارف لبه

واضح انك شغال بـ Lightweight أسمبلي
علشان تتأكد، لاحظ الأيقونة بتاعت السب أسمبلي لو عليها علامة ريشة يبقى انت شغال لايت ويت
طريقة تانية علشان تتأكد لو فتحت الشجرة بتاعت Sub-assembly مش هتلاقي مجلد الميت Mates

لو تأكدت ان هي دي المشكلة، اعمل رايت كليك على السب اسمبلي واختار أمر Set to resolved
ولو عايز الأسمبلي بالكامل يكون كل مكوناته Resolved ، يبقى تعمل رايت كليك على الأسمبلي من أول الشجرة وتختار نفس الأمر

وعلشان ما تخليش الأسمبلي من الأول يتحمل على انه Lightweight
Tools -> Options -> Performance -> uncheck the option Automatically load components lightweight

هعمل رفع مثال سريع علشان نتأكد من المشكلة لان الصراحة أنا زهقت و المشكلة انا كونت عارف الحل و نسيتوا

ارفع يا هندسة وانا في انتظارك

http://www.mediafire.com/?e4jfs4qllkm3f1f
مثال على السريع
pulley drive
PL driven

متهيألي المشكلة زي ما قولتلك
لأن الأسمبلي عندي شغال عادي وقادر اني اعمل Solve As
من فضلك لاحظ الصورة