صور الغساله الهاف

وهذه صور للغساله الهاف وسوف ناتى للشرح باذن الله مع جميع الاجزاء

لو ياهندسة صور من داخل الغسالة لتتم الفائدة

الاخ الفاضل مهندس حائر ومشرف القسم المبجل السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اوكى يا هندسه سوف اوفر جميع متعلقات الغساله بالكامل بس منتظر تكتمل عندى السيديهات وسوف احملها جميعا على المنتدى وتحت امر سعادتك وغالى والطلب رخيص رغم انى نوهت عن شرح جميع الاجزاء مع الصور فى موضوع سابق اشكرك جزيل الشكر والسلام عليكم

جزاك الله خيرا على هذا المجهود الرائع وفى انتظار ما سوف تقدمه لنا

بارك الله فيك اخ ادهم دائما متواجد
بس ايه حكايه الغساله الهاف دى ماركه الغساله؟
يبقى اسمها غساله نصف اتوماتيك ماركه هاف
اصلى انا شايف انها شبه التوشيبا ومتهيألى الغسالات من هذا النوع بتتعرف
بالوزن يعنى من 8 كيلو الى تقريبا ال12 صح ولا انا رحت بعيد

لك تحياااااااااااتى

هههه، هو يقصد “هاف” يعني “نصف” half من نصف أوتوماتيك.

[COLOR=Red][size=4][FONT=Arial Black][B]ههههههه والله تشكر يابو انس حليت الموضوع عشان ما كنتش هاعرف اجاوب الاخ محمد وعموما طالما مصورين الغساله يبئى هى دى وتطلع زى ما تطلع

[/b][/font][/size][/color]

ونسيت كمان يا اخ محمد اقولك ان هذه الغساله رغم انها يطلق عليها ذات الحوضين كما تراها فى الصوره وبلغة التجار يقال عليها 5 كيلو او 7 كيلو الى ماشابه ذلك وان كنت تقصد الماركه فى انواع كثيره بالنسبه لدول الخليج ويبدأ بالسانيو والسونى والجينرال والسامسونج والناشيونال وانواع اخرى كثيره يوجد منها حجمين الجانبو الكبيره التى يوجد بها عامود دوران الغسيل عباره عن مجموعة تروس(جيربوكس) اما الانواع الصغيره فيوجد بها عامود دوران الغسيل عباره عن عامود داخل جلبه
حضرتك تقصد اللى شرحته ولا دماغك رايحه لحته تانيه وعموما انا ان شاء الله لو ما فيه مشكله من ذلك سوف اجمع جميع الاجزاء الذى شرحتها على مراحل فى موضوع واحد مع الصور لكل جزء اذا كان هذا متاح من ادارة المنتدى
شكرا لك ولتعليقاتك واحب اسمعك اوى يا اخ محمد لانى بتشد انتباهى اى اشياء قد اكون ناسيها او لم تكن ذات قيمه فى توصيفها
وعايزك تشد حيلك شويه وتدرج لنا موضوع عن التكييف عشان اعرف اشد وارخى معاك وان شاء الله مع الخبره والنقاش هانفتح مصنع تبريد لان انا مش شايف حاجه نقصانا الا الخامات واجهزة التصنيع والتقفيل ولا انت ليك راى تانى
احب اسمعك ياتركى وعلى فكره انا اساسا من مدينة تراقيا فى تركيا وعشان كده اللقب بتاعنا الترياقى وطالما طلعت تركى يبئى احب اعرف
يمكن تطلع بلدياتى ههههههههه

الاخ الكريم ادهم اولا تحياااتى ثانيا شكرى للاخ ابو انس انه وجه نظرى لترجمه هاف لانى والله مكانتش فاكر عليا هذه الكلمه نهائى كل تفكيرى ذهب ناحيه انها ماركه جديده هههههههههه

اما عن التكييف قلت لك من قبل انى لست متخصص اما موضوع التصنيع والتجميع انهوا لمن دواعى سرورى
المشاركه مع حضرتك فى اى شئ وللعلم كان هذا المشروع حلمى من قبل هوه والغسالات الفول اتوماتيك
ولف المواتير والثلاجات النوفروست لان طبيعتى اهوى الاشياء الصعبه ولكن مع وفاه والدى رحمه الله عليه تبدل
كل هذا وتركت العمل بالشركه وتفرغت لما ترك لنا من شاحنتين اسكانيا 113 تعملان فى مجال الاسمنت ومعهم 6 اولاد و3 بنات كلهم تقريبا اما مطلوب زواجه او مقترب جدا من هذا وذهبت مع دوامه التجاره وتوضيب
السيارات (تجهيزهم للعمل)من صيانه وتشغيل وتجاره امهم انى تهت

اما عن اسم التركى فهو لقب العائله ولا نمت الى تركيا من قريب او بعيد بل انا من اصل بدوى وجذورى
سيناويه

اما عن محاوله تجاوبى معك فيمكن ااقدر اقولك اننى لم اشاهد شئ فى حيااااتى لم اقوم بفكه ومعرفه
مكوناته وطريقه تجميعه
معلش طولت عليك

تحياااااااااااااااتى لك

]الاخ الكريم ادهم اولا تحياااتى ثانيا شكرى للاخ ابو انس انه وجه نظرى لترجمه هاف لانى والله مكانتش فاكر عليا هذه الكلمه نهائى كل تفكيرى ذهب ناحيه انها ماركه جديده هههههههههه

اما عن التكييف قلت لك من قبل انى لست متخصص اما موضوع التصنيع والتجميع انهوا لمن دواعى سرورى
المشاركه مع حضرتك فى اى شئ وللعلم كان هذا المشروع حلمى من قبل هوه والغسالات الفول اتوماتيك
ولف المواتير والثلاجات النوفروست لان طبيعتى اهوى الاشياء الصعبه ولكن مع وفاه والدى رحمه الله عليه تبدل
كل هذا وتركت العمل بالشركه وتفرغت لما ترك لنا من شاحنتين اسكانيا 113 تعملان فى مجال الاسمنت ومعهم 6 اولاد و3 بنات كلهم تقريبا اما مطلوب زواجه او مقترب جدا من هذا وذهبت مع دوامه التجاره وتوضيب
السيارات (تجهيزهم للعمل)من صيانه وتشغيل وتجاره امهم انى تهت

اما عن اسم التركى فهو لقب العائله ولا نمت الى تركيا من قريب او بعيد بل انا من اصل بدوى وجذورى
سيناويه

اما عن محاوله تجاوبى معك فيمكن ااقدر اقولك اننى لم اشاهد شئ فى حيااااتى لم اقوم بفكه ومعرفه
مكوناته وطريقه تجميعه
معلش طولت عليك

تحياااااااااااااااتى لك
الاخ الفاضل / محمد
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انت شرفتنا فى هذا المنتدى ولا يهمك من السؤال عن اى شىء لان هذه هى رسالتنا المعرفه
والبقاء لله فى والدك وربنا يجعل قبره روضه من رياض الجنه
اما انك طلعت من البدو وجذورك سيناويه فهذا انك من اهل كرم وجود
وموضوع السيارات النقل دى يامحمد لابد ان تكون مع سائق يعرف ربنا وكتر خيرك انك قادر تدير هذه المهنه وانا تحت امرك فى اى استفسار بالنسبه للسيارات لانى كنت ادير جراج فى بورسعيد لسيارات النقل الثقيل تابع لشركه ومسئول عن خطوط سيرهم واعطالهم وما شابه ذلك من اعمال
اما عن عملية فك الاشياء وتجميعها كما تقول هى هذا شىء عظيم لان المثل بيقول العلم بالشىء ولا الجهل به ومن ناحيه تانيه عندك مكان اذا اشاء رب العزه عن المشروع اللى ذكرته ولا حضرتك بتجاملنى انت عارف ان مشروع مثل هذا لابد له من دراسة جدوى اولا ثم البدء فى المكان ثم المعدات ثم الخامات والتصاريح والتراخيص وعمليه معقده فى بادىء الامر لكننا لا نريد من ذلك الا الارتقاء بالبلد وزيادة الاستثمار والعائد على الجميع واحب اعرف رأى المهندس ابو انس فى دراسة الموضوع ده لان انا شايف ان الموضوع بسيط جدا ولكن له واجهه كبيره ومسئوليه وتدقيق وتمحيص وجوده حتى يخرج المنتج فى احسن صوره من حيث التقنيه وجودة استعمال الجهاز مستقبلا
والله يامحمد اللى يجيبه ربنا نقول عليه الحمد لله ونحن لا نريد الا عمل كما قال الله عز وجل
بسم الله الرحمن الرحيم
(وقل اعملوا فسيرا الله عملكم ورسوله والمؤمنون)
صدق الله العظيم
سعدت باللقاء معك وهاطول معاك الكلام ومش هاقصر زى ما انت كاتب لانى بعزك اوى وانت اخ بالنسبه لى
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

[B]
شكرآ جزيلا على الموضوع الرائع و المميز

واصل تالقك معنا فى المنتدى

بارك الله فيك أخى …

ننتظر منك الكثير من خلال إبداعاتك المميزة

لك منـــــــ إجمل تحية ــــــــــى

[/b]