محتارة بين طب اسنان و مهندسة مدنية

اريد مساعدة ارجو ان كل واحد هنا ينصحني كأني بنتو انا محتارة بين طب اسنان و مهندسة مدنية اسبوع اقول خلاص انا هدفي طب اسنان و اسبوع تاني اقول هندسة بجد محتارة انا مصرية و اعتقد ان اسنان اضمن نظرا ان اختي الكبيرة في طب اسنان و انا بحب الهندسة لاني شايفاها مش مملة و اهلي و كل الي حواليا بينصحوني بأسنان عشان ابقا مع اختي في عيادة وحدة بس انا حاسة ان طب اسنان مملة لان هعمل نفس الحاجة و بالنسبة للي بحبو فانا بحب الاحياء جدا جدا و بحب الرياضيات جدا برضو و شاطرة فيها و حابة اسم بشمهندسة اوي و في نفس الوقت حابة اني ابقا دكتورة
اراء كتير بتقول ان المهندسين في القاهرة مش بيلاقو شغل و ان طب اسنان مركز اضمن بس انا مش فارق معايا الفلوس مدام هعمل حاجة بحبها ساعدوني يا اصحاب الخبرة اسمع كلام اهلي الي عارفين مصلحتي اكتر مني و لا اسمع كلام نفسي الي مش عارفة حاجة
ادخل طب اسنان الي كلو تعب و ارهاق مع المرضي ولا هندسة مدنية و اقعد علي مكتب و اشرف علي المشاريع

اعتقد بالنسبة لحالتك طب أسنان هيكون أفضل كشغل وهتلاقي اختك ترشدك على الطريق اما لو هتدخلي مدني فهيكون صعب كبنت لانك المفروض تتعاملي مع فئات كتير في عالم البناء كالعمال والمقاولين اما لو هتشتغلي في مكتب فهيكون شغل روتيني وهتحسي بالملل

إعجاب واحد (1)