مشروع تخرج

انا محمد من فلسطين و بدرس هندسة صناعية كان الي مشاركات زمان بس من وقت كبير ما دخلت هون عشان اشغال الجامعة …المهم

مشروعي التخرج في مادة بحوث عمليات و صار معنا مشكلة مش عارفين نحلها و بتمنى من الاخوان يشوفو الموضوع و اذا انحلت هاي المشكلة انا بخلص المشروع

المشروع بحكي عن شركة المنيوم بتقص قضبان المنيوم طول كل واحد 575 سم و ما في عندها الا 9 قصات
51سم

52سم

54سم

56سم

57سم

58سم

61سم

63سم

67سم

انا بدي اعمل optimize solution يعني بدي اعمل برنامج للمصنع يقص هاي القصات بدون ما يضل اشي زيادة و بدي برنامج او كود يطلع كل القصات الممكنة ايجادها من هدول الارقام و يكون الناتج 575 يعني اجمع اي ارقام مع بعض من هدول الارقام و يكون الجةاب 575 اول حل كان معي اني اجمع كل الارقام و اضيف 57 مرتين بكون الجواب 575 بس انا بدي كل النتائج الممكنة عشان اعملها معادلات حكولي انو بدي ناس بتعرف في الرياضيات بس ما حدا رضي يساعدني و يا ريت لو يكون حدا هون يساعدني …

و لكم جزيل الشكر

شوف يا محمد
بما إن اسمك محمد وبما إنك من فلسطين، إن شاء الله مش هاسيبك من غير ما ألاقيلك حل، بس ممكن راح يصير بين وبينك شوية مراسلات بس بجد خليك معايا

أنا بكرة هاقرأ موضوعك تاني وعلى فكرة انا عندي صديق بيعرف برمجة لو الموضوع عرفنا نوصله لحل سهل ممكن نبرمجه على برنامج يكون عليه اسمك واسم جامعتك، بس ارجع أقول برده خليك معايا شويه

أنتظر منك بكره رساله ويمكن أسألك بعدها شوية أساله وإن شاء الله يا ابو حميد نقايلك أحلى حل، وأحلى تحية لأهلنا في فلسطين

استنى معلش، أوعى تنسى تراسلني لا تكتفي بالكتابه في الموضوع هنا لني بانسى بسرعة

محمد باشا مسألتك إن شاء الله سهلة جداً
بس في شئ لازم نعرفه وهي كمية الإنتاج المطلوبة من كل قطاع لأنك ممكن تحصل على نتائج عن طريق خلطات كثيـــــــــــــــــــــــــرة بس المشكلة إنك ممكن تكتر من قطاع وقطاع تاني لا تنتج منه شئ

أقولك تعالى نخلي الموضوع أعم وهو محالوة عمل مخطط انسيابي flowchart بقرأ عدد القطاعات المطلوبة من نوع ثم يقوم بحساب اقل كمية مطلوبة من القطاعات الخام وباقل هدر ممكن…

آيه رايك الموضوع كده اصبح احسن سوية؟؟

على فكرة في الحياة العملية الموضوع ده اسمه nesting ولما بيكون الموضوع بتكلم عن قطاعات، يعني التغير الوحيد هو الطول بيسموه linear nesting بخلاف لما بيكون عندك لوح وهاتقطع منه قطع مختلفة الشكل

محمـــــــــــــــــــــــــــــــــــــد انت فين أنا حاسس إني بأكلم نفسي

على فكرة أنا مستنيك ومستعد اساعدك لأبعد حد وممكن فعلاً أجيبلك نتائج بجد هاتساعدك

تسلم يا اخوي ابو انس والله انك انسان …و انت ابعتلي مسج خاص عشان ارد عليه و احكي معك لانو هون ما بصير اكتب ايميلي

بس يا اخوي ابو انس انا حطيت عنوان في مشروعي انو trimloss project و كمان في تعديل ما في قصة 51 في بدالها 50 و انا بدي بس اعرف احتمالات من هدول الارقام يكون الجواب 575 و اول حل كان اجمعهم كلياتهم و 57 كمان مرة بكون الجواب 575 بس انا بدي كل الحلول عشان اطلعهم على solver–or- و انشالله انو بطلع معك حل بس احكيلي كيف احكي معك خاص اذا ممكن…و كمان مرة شكراااااااااا كتيييييييير الك .

اخوك محمد

أخي الكريم سأرسل إليك طلب صداقة لو سمحت اقبله وبالتالي اسمي يظهر لديك في الشات تحت وممكن ساعتها نتكلم بسهولة مع بعض وأسالك سوية أسأله لغاية لما أعرف منك الموضوع 100% وبعد كده غن شاء الله نلاقيلك حل باسرع وقت ممكن
والله المستعان

محمد باشا، يا أهلين بيك يا بطل ولساي منتظر ردك على طلب الصداقة
شوف يا عم، أنا اليوم ركزت شويه في مسألتك دي ولاقيتها محتاجة تفصيل أكثر، بص يا عم أنا لسه بأقول باسم الله وصلت لسبع حلول ولسه العد شغــــــــــــــــال فلازم يكون فيه هدف غير فقط اللي انت قولته
يعني مثلاً الموضوع محتاج يكون أكثر واقعية على سبيل المثال يكون عندك عدد 500 قطعة من 575 وعاوز تنتج منهم أكبر كمية ممكنة من القطاعات المطولبة 50 52 ووووووو بحيث مثلاً القطاع 50 لا يقل عن 600 قطعة والقطاع 52 لا يقل عن 400 قطعة والقطاع الفلاني لا يزيد عن 200 قطعة والقطاع العلاني أكبر كمية ممكنة بيحث لا يكون هناك أي فاقد وهكذا ساعتها المسألة تكون أكثر واقعية وممكن نجد لها حلول بسهولة أما تخيل لو فكرنا نعمل برنامج تعرف البرنامج ده ممكن يعد يومين بيعمل حسابات علشان يطلع لنا نتايج والنتايج دي ممكن تكون مش المرغوبة

يعني على سبيل المثال أحد الحلول التي وجدتها هي 9 قطع من 52 وقطعة واحدة من كل من 50 و57، ولكن لاقي القطع مالهم دور في الكلام ده، شوفتآيشلون، علشان كده أنا بأقولك إن الموضوع ده محتاج تفصيل

منتظر اتصالك وإن شاء الله راح نخلي مشورعك أفضل مشروع في الهندسة الصناعية لعام 2010

يا هندسة مسألتك هاي فيها 9 متغيرات وهم عدد القطع اللي راح تنتجها من كل قطاع وما عند إلين الحين إلا قيد واحد وهو إن المجموع يكون 575، الموضوع محتاج كما شوية قيود، هو طبعا لو الحل لازم يكون حل وحيد ده معناه إن احنا محتاجين كمان 8 قيود، لكن لا عليك بس خلينا نحكي شوية وبعدها لا عليك كل أمورك راح تصير ميه ميه بس طول بالك علي شويه وكمان تابعني علشان نخلص قبل ما الفترة المتاحة ليك تخلص

يا محمـــــــــــــــــــــــــــد فينك يابني، يالا بقى خلينا نخلص موضوعك بسرعة:)

بالمناسبة أنا جات لي فكرة جميلة ممكن تفيدنا في الموضوع (اسمحلي إني اتكلم بصيغة الجمع لأني حاسس إني قاعد معاك وبتكلم وجها لوجه) آيه رأيك نحل المسألة بفرض أولا أننا نريد إنتاج أكبر كمية من طول معين بحيث ما يكون فيه أي فاقد ومن ثم نحصل على كميات من الأبعاد الأخرى

شوف أنا بيتهيقلي إنك ما فهمتنيش كويس، بأقولك آيه إنت ناوي تدخل معايا في الشات أمتـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــى :slight_smile:

فينك يا محمد يابني أنا عوزك تكون أكثر نشاطاً، آيه إنت مش عاوز مشروعك يفجر الدنيا بين مشاريع الهندسة الصناعية ولا آيه؟؟؟
يالا يا بطل