Job Hunting


#1

f5de3aa3493d6ee9d28862bbebe4971e

Screening

الشركة تقوم باستقبال مئات الرسائل أو اكثر (لا تتعجب - لان كل واحد ببساطة يقدر يقدم عن طريق ارسال ايميل بسيط به السي في - لا أكثر و لا أقل - و كمان الاعلان بيوصل للالاف عن طريق الجروبات و غيرها). و تقوم الشركة في العادة بعدد من عمليات الفلترة : تعهد الى احد المهندسين أو احد افراد قسم الموارد البشرية بالفلترة (أو حتى احد السكرتارية في مراحل الفلترة الاولية). اولا حذف الرسائل التي لا تلتزم بالعنوان و غيره من المنصوص عليه في الاعلان - ثانيا فتح السير الذاتية و استبعاد الخبرة الغير ملائمة (كأن يكون مطلوب مهندس شبكات و المتقدم كل السي في بتاعته بتتكلم عن البرمجة الخ) ثم بعض عمليات الفلترة حسب الجامعة مثلا أو التقدير أو الموقف من التجنيد أو محل السكن الخ و كل ده خاضع لمزاج (سياسة) الشركة أو بالاخص المسؤول في قسم الموارد البشرية (اللي هو شئون العاملين يعني) أو اذا كانت الشركة صغيرة فالشروط ديه بيحطها مدير المشروع أو صاحب الشركة مباشرة. و بعدين بيرتبوا السير الذاتية حسب معاييرهم و يطبعوها و يبدأوا يعرضوعا على المهندس المسئول عن الفريق لاختيار مجموعة منهم يراها مناسبة لعمل انترفيو ((من مفاتيح التوظيف: لاحظ مدى اهميه السي في هنا - لان الورقتين دول اللي لسه حنتكلم عنهم بيعبروا عنك تماما و ممكن تستبعد من الوظيفة بسببهم - ببساطة انت مش موجود و انبت عنك ملف وورد!! - احذر! اذا كان الملف مبيتفتحش من كل الاجهزة أو كانت البهرجة فيه زايدة لدرجة انه مش واضح غير في اصدار معين من الوورد فانسى امر الشغلانة - لانه لو ما اطبعش بصورة مقروءة خلاص ايه اللي حيخليهم يقرفوا نفسهم - حيرموه علطول)) .

المكالمة
The Phone Call

و بهذا يصل العدد من المئات للعشرات و تبدأ السكرتارية بالاتصال ((طبعا مفهوم ان سيادتك لازم تكتب في السي في تليفوناتك - حنتكلم لاحقا عن عناصر السي في لكن من سياق الكلام مفروض تفهم محتويات السيرة الذاتية و أهمية و فايدة كل جزء)) . طبعا حيتصلوا بيك ((هما بيتصلوا بيك انت - ما تتخضش لما تلاقي حد بيكلمك بذوق و بيقولك لاول مرة في حياتك الو المهندس فلان؟ أو المهندسة فلانة؟ - عادي جدا انهم لازم يتصلوا بكل واحد و كمان ممكن اللي بيكلمك ما يكونش سكرتيرة ممكن يكون مهندس كبير بيتكلم بنفسه - عادي برده)) . الو احنا شركة كذا و عندك انترفيو يوم كذا. أو ممكن يخيروك في أيام و مواقيت معينة - و اذا ادوك الاختيار اختار المناسب لك أو حتى لو كان عندك ظرف مش مشكلة تتفاوض على المعاد ((لازم تفهم انهم كلموك بعد تأني و فحص و بالتالي هما شايفين فيك مبدئيا مرشح جيد للوظيفة - يعني مش بيمنوا عليك - مفيش يد عليا هنا)) .

المهم تفهم ان ده بيحصل مع كل الناس - حصل معانا و حيحصل معاك و ده مش معناه انهم غلطانين في العنوان أو فاكرين انك جامد جدا الخ … و متروحش مخضوض منهم لهذا السبب. مهم تعرف اسم الوظيفة ايه (علشان لو كنت مقدم في حتت كتير) و حاجة تانية مهمة طبعا تعرف العنوان كويس و تعرف المعاد و تكتب ده كله علطول… مهم برده تعرف هو ده اختبار و لا انترفيو

ادرس الشركة
Study for the interview

انا ذكرت الحكاية ديه قبل كده. انت عارف دلوقتي اسم الشركة و كمان الوظيفة. حاول ترجع للاعلان ((يعني لازم تحتفظ بالايملات اللي انت قدمت فيها)) … و تبدأ تحضر نفسك من النت و غيره. و اذا كان اختبار لازم تذاكر له كويس.

مراحل المقابلة
Interview Steps

بعض الشركات بتزود مرحلة اخرى من الفلترة عن طريق اما انترفيو على التليفون (يكلمك مهندس و يدردش معاك) أو يطلبوا منك تيجي تعمل اختبارات انجليزي و اي كيو (اثرت عدم خلط الحروف العربي و الانجليزي لانها ساعات بتلخبط السطور) و بعض الاختبارات الاخرى التقنية راجع الملف المرسل من قبل (و كذا النت و جووجل) حول Job Interview Questions, IQ Test, English

و استعد لها جيدا . بعض الشركات تطلب منك المجئ و تعطيك مسألة و تطلب منك حلها على الجهاز. و على عكس الانترفيو اللي بيكون دائما فردي تماما (يعني انت لوحدك) فان الاختبارات ممكن تكون جماعية.

نتائج الاختبارات تكون فكرة اوضح مع السي في عن الشخص و بالتالي لازم تتوقع اسبوع كده من ساعة الاختبار على ما يصححوا للناس كلها و يحاولوا يرتبوهم تاني.

عموما المراحل تختلف و ترتيبها و عددها حسب سياسة و رؤية و حجم الشركة - الموضوع برده مدارس

ما قبل المقابلة
Pre-Interview

لما ييجي اليوم انزل من بدري حاول توصل قبل معادك ((من مفاتيح التوظيف: التزم حرفيا بالمعاد لان ده اول انطباع انك مهمل في مواعيدك…)) ((لو حصلك ظرف اتصل بيهم فورا و حاول تغير المعاد - حتى لو صرفت نظر اتصل اعتذر - اترك سيرة طيبة)) ((لو تهت و حاسس انك حتتأخر - اتصل بيهم قولهم انا تايه و عادي جدا لانك اول مرة تروح العنوان ده عادي جدا - المهم انك ما تتأخرش بدون سبب و كمان بدون مكالمة)) و بعدين تدخل الشركة قبل المعاد بخمس - عشر دقايق و تسأل السكرتير - انا فلان و عندي انترفيو بخصوص برمجة/شبكات/تحكم الخ… و تنتظر … مرة أخرى ما تتخضش لو لقيت حد مهم مثلا صاحب الشركة أو مهندس كبير جاي بنفسه يحييك - عادي مش اشتغالات بس عادي لازم الناس تشوف مين ده اللي حيبقى واحد منهم.

للمرة العاشرة ما تتخضش لانك حتلاقي وقت مخصص لك وحدك مع احد المهندسين - لان ناس كتير كنت بشوفهم بيتخضوا و ادائهم في الانترفيو بيكون مرتبك جدا - المشهد بتاع مكتب المخدماتي و طوابير التوظيف - و امتحانات المعمل الشفوي… ديه كلها ملهاش دعوة بالشغل .

عودة للسيرة الذاتية أو السي في
CV or Resume

موضوع الانترفيو هو ان المهندس قاعد قدامه واحد السي في بتاعته بتقول انه مناسب مبدئيا للوظيفة المطلوبة و المطلوب دلوقتي معرفة اكتر و تأكيد ده… لكن واضح ان دور السي في حاضر بقوة من اول العملية … يعني لازم نعرف ايه هي السيرة الذاتية أو السي في اللي بتشكل حاجة مهمة جدا في عملية التوظيف…

احنا ذكرنا ان الاعلان به مؤهلات مطلوبة اغلبها تقني (معرفة بالسي شارب - الداتا بيز سيكول الخ) و بعضها غير تقني (زي الانجليزي - يتقبل السفر الخ). و كمان ذكرنا عمليات فلترة مختلفة… يبقى لازم السي تجاوب على كل الاسئلة ديه .

اجزاء السي في

المعلومات الشخصية
Personal information

الاسم (الاسم الاول و اللقب بس - ديه مش حكومة يعني مش لازم الاسم خماسي) - العنوان - التليفون (و المحمول) - البريد الالكتروني (بلاش الحاجات اللي ذكرناها قبل كده) - تاريخ الميلاد - الحالة الاجتماعية - الخدمة العسكرية (طبعا مش للبنات) - اللغات (مستواك في الانجليزي) - الصورة (لا أحبذ وضع الصورة ابدا - لان الاختيار على اساس الشكل ملوش معنى عندنا - احنا مش موظفين استقبال - بل بعض الناس بتعتبرها نقطة سوداء - الا اذا نص الاعلان على ان ترسل الصورة و ده بيطلبه السعوديين ساعات)

الاهداف
Objectives

ببساطة في سطر أو اتنين تذكر انت عايز تشتغل ايه؟ و ليه في المرحلة ديه؟ و عايز مستقبلك يروح لفين؟ - طبعا فيه كلام محفوظ من على النت - انت حر - بس هو ببساطة الشركة عرفت اسمك ايه - طيب انت عايز ايه؟

التعليم
Education

انت فلان و عايز تدخل مجال الشبكات - كويس انت مؤهلاتك الدراسية ايه؟ تذكر البكالوريس و ساعات الناس بتذكر الثانوية (علشان لما تتفرج على سيفيهات من على النت) في الغالب بيبقوا عايزين يذكروا اسم المدرسة لو بيدرسوا الماني أو فرنساوي الخ… المهم البكالوريوس و بيتكتب معاه التقدير و اسم و تقدير المشروع

الخبرة / التدريب / الدورات
Training / Experience

طبعا المفروض تكتب اسم الشركة و المدة اللي قضيتها عندهم و المسمى الوظيفي و ممكن نبذه عن المسئوليات الموكلة اليك و المشاريع اللي نفذتها معاهم. طبعا احنا خريجين جدد بلا خبرة - فاذا كنت قد تدربت في احد الاجازات اكتب الكلام ده و لو اخدت دورة أو شهادة اكتبها

المشاريع / مشروع التخرج
Projects / Graduation Project

مشروع التخرج له صيغة راجع الملفات المرفقة - و اذا كنت قد قمت باي مشاريع اخرى اثناء عمل/ تدريب/ دورات/ تعلم فاكتبها

المهارات التقنية
Technical Skills

اهم شيء!!! سرد لما تعرفه و تـتـقـنـه من لغات البرمجة و قواعد البيانات و ادوات/تقنيات البرمجة و التحليل و نظم التشغيل ((لا تكذب و لا تتجمل - لانك ستسأل عن ذلك في الانترفيو من قبيل - انت كاتب انك بتعرف دوت نت طب بتعرف ايه عن كذا و كذا … الخ))

المهارات الشخصية
Personal Skills

كلام في الغالب منقول - عن انك تعمل بجهد و تحت ضغط الخ الا اذا كنت عضو فعال في جمعية او نشاط عام فاكتب عنه

ملحوظة عن السي في
Simple as possible - Clown Pants

حاول انت تتاكد انها تقرأ جيدا على اي اصدار من الوورد و كمان بتطبع بدون مشاكل (بدون ما تدخل كل حاجة في بعضها)

اذا قدرت تحولها الى بي دي اف فارسلها كذلك

ابتعد عن الالوان و المهرجانات في الخطوط و التنسيق أو ما يقال عنه ألوان بنطلون الاراجوز

اياك و أغلاط الانجليزي - انت بتكتبها على مهل … مفيش حاجة تمنعك من التدقيق اللغوي

في العادة بتكون من صفحة الى اتنين بس مش اربع صفح - انت خريج جديد

السي في كعملية جرد

انا شخصيا باعتبر كتابة سي في هو بمثابة جرد لما تعرف و ما لا تعرف - و لأي مدى تثق بهذه المعرفة لدرجة انك تكتبه في السي في؟ فاذا كنت طالبا فاكتبها الان - و ضيف اليها كل ما تتعلم / تتقن حاجة

منقول من جروب أفضل المهندسين