lاقتراح منهاج

السلام عليكم. احد المعاهد طلب مني تدريس البرنامج( مو ل كفائتي بس لان ما عاد في مدرسين بالبلد)
المهم انا رح اعطي البرنامج للمبتدئين ضمن المنهاج التالي. رجاءا اي حدا عندو ملاحظة عالمنهاج او اي اضافة او بيحب يقترح علي منهاج من عندو ما يقصر

http://swtutorials.com/files/Microsoft Word - SolidWorks_Practice tasks 1-5_Eng.pdf
الكتاب فيه مجموعة ممتازة من التمارين على ال modeling ممكن تستعين بيها فى التدريب

اخي محمد اهلا وسهلا فيك بالمنتدى ,واتمنى لك طريق موفق بالتدريس,
بالمرفق مفردات منهاج لكورس سوليدووركس اتمنى ان يعينك بوضع المنهاج المناسب وتغطية النقاط المهمة بحسب منهاج الشركة الام

و عليكم السلام أخي محمد

موفق إن شاء الله

على رأي السعوديين “هيييييييييا!!!” الله يعينك.
معلش، خليني أتكلم معك من وجهة نظر مختلفة شوية عن ردود الشباب، البرنامج ما هو سهل تدريسه، والسبب إن البرنامج ليس فقط مجرد أدوات وقوائم تمشي عليها واحده واحده ويبقى يا دار ما دخلك شر، البرنامج فيه “قلسلفة” وفكر في اختيار الأدوات.

كنت أحكي لواحد: إنه في برنامج سوليدووركس فعلاً كل الطرق تؤدي إلى روما، لكن لابد أن تختار الطريق اللي تعرف ترجع منه. بمعنى الأدوات والطريقة اللي تعرف تعمل فيها تغيير بدون ما يخرب منك النموذج أو الأهم منه، التجميعي الكامل بعد تعديلاته على أجزائه.
وهذا ما يسمى design intent أو بالمصري :slight_smile: “انت عاوز تعمل بيه آيه؟”.

ولذلك :slight_smile: أنا أنصحك أن تسير على نهج محاضرات جاهزة، تحاكيها تماماً في أول تجربة لك، وهذه نصيحة نصحني بها أيضاً أخي عزام. فعليك إما أن تتبع دورة أحمد عايش بحذافيرها، أو أن تتبع مثلاً دورة الدكتور داني مع ترجمتها طبعاً.

أنا أقول هذا الكلام حتى انت نفسك يا يصيبك ارتباك أثناء المحاضرة، أكيد طبعاً ليس بسبب سوء التحضير، ولكن بسبب أخطاء الطلاب أو أسئلتهم الغريبة. هذه الأمور قد تضيع منك وقتاً كثيراً.

ربنا يوفقك، والحمد لله أصبح لدينا الآن أستاذ سوليدووركس في المنتدى :slight_smile: يعني:

قف للمعلم ووفه التبجيلا *** كاد المعلم أن يكون رسولا

كنت أريد أن أقول له نفس هذه الكلمات تماماً بردي السابق ولكن غيرت رأي

لأني بلشت أشك بأن محمد هو الآخر عميل مزدوج

يعني معقول يكون أستاذ كبير و داخل علينا بطريقة متواضعة بيطلب فيها العلم

الله يجزيك الخير. هذا الكتاب تماما ما احتاج اله بالنسبة للامثلة لأنو عندي نقص فيهم
مفيد جدا

ممتاز جدا. شكرا الك
رح عدل الكورس بناءا على هالكورس الجديد

كشفوني. صار لازم انسحب
يحرئ حريشك يا زلمة انا نفسي ما خطرت ببالي

لا يا باشا…استاذ ميييين؟ دي مجرد اشاعات
بس متل ما حكيت سابقا. الوضع عنا حاليا بيدفع لتجاوز كل القواعد السابقة. يعني ممكن انا صير استاذ سوليد…تخيل يارعاك الله
بالنسبة ان البرنامج مو مجرد تعليمات. انا عارف هالشي كويس وهاد يلي خلاني متردد بقبول الدورة من جهة وبعمل الامتحان من جهة تانية. لكن بما ان الدورة موجهة للمبتدئين ف رح اكتفي بالتعليمات الاساسية وبعض الامثلة عليها. اما فلسفة التصميم وطريق روما “الأقصر” ف هاد بيعتمد على الحس الهندسي للطلاب والحمد لله كلهن طلاب هندسة
لكن لا مانع من الاعتماد على الدورات السابقة لرسم الخطوط الاولية للوصول لفلسفة التصميم. وهاد الكلام بيهمني انا لانو ما عندي ياه اكتر ما يهمني للطلاب
شكرا الك يا سيدي. فتحتلي نظري على امور مو خاطرة ببالبي. رح اتدرب باول دفعتين من الطلاب حتى اتمكن من المنهاج

[CENTER]بسم الله والسلام عليكم

http://www.solidworks.com/sw/support/1495_ENU_HTML.htm

http://www.solidworks.com/sw/support/807_ENU_HTML.htm

الرابط الاول فيه كل المواضيع اللى هتحتاج تغطيها فى كورس ال
Essential
اما التانى فممكن تحمل منه كل ال
Material
اللى هتشتغل عليها فى خلال الكورس
التحميل عبارة عن تثبيت هتثبته على جهازك وهينزل عندك كل اللى تحتاجه من تمارين وامثلة محلولة بجانب كتاب ممكن تشرح منه لو احببت وان كنت اعتقد دا الاصح

رهبة الموضوع هتختفى مع اول حصة وهتلاقى نفسك بتستفيد فى البرنامج اكتر من الطلبة نفسهم
حاول تشركهم معاك فى الحوار ديما
اعتقد فى اول حصه بلاش الاستعجال والدخول فى اوامر البرنامج على طول
لو خرجت منها انهم عرفوا يتحركوا ازاى فى البرنامج وال
what is solidworks?
Solid Modeling And Surface Modeling
Design Intent
Parametric
GUI
كل جزء فى السابق ممكن ياخد منك شرح من 10 الى 20 دقيقة
وكلهم فى الدرس الاول فى الكتاب مشروحين باستفاضة
مع تمرين بسيط فى البداية ممكن تشرح من خلالة
Intruduction to Sketching

ومع مرور اول حصة هتلاقى نفسك اجتزت الجزء الاصعب لان كل اللى بعد كده تدريب على اوامر وتمارين مش اكتر

موفق ان شاء الله
[/center]

و عليكم السلام و رحمة الله تعالى و بركاته

أهلاً بك أخي الكريم

الكلام يلي إنت قلته كلام أستاذ متمكن وله تجربة بالتدريس
أنا بطلب من حضرتك تعرفنا على نفسك إذا مافي إحراج
يعني السي في بتاعك لأنك بصراحة شوقتني لهذا الأمر

طبعاً بهدف التعاون و تبادل العلم و الفائدة للجميع

و ما هو رأيك بمنتدى السوليدووركس وهل تصفحت مواضيعه

وتقبل مني هذه الوردة هدية

ماشاء الله…جميل جدا. هاد يلي عم دور عليه. الله يجزيك الخير
ممكن سؤال؟وقت اشتغل انا بتصميم طويل شوي. صمم بنفسي ولا خلي الطلاب يصممو مشان ما يملو؟محتار لان مافيني اطلب منهن يصممو الموديل وهنن مبتدأين وبنفس الوقت بدي الجسة تكون تفاعلية. مو انا صمم وهنن يتفرجو

بس سؤال عالسريع اخي الكريم. عن انو كتاب عم تحكي حضرتك؟ الروابط يلي بعتلي ياها مافيها كتاب. ممكن الكتاب او اسمو؟

هذا هو الجواب

العتب عالنظر

[CENTER]السلام عليكم

فى اول حصتين التمارين بتكون قصيرة جدا والافضل انك تنهيها للاخر لانك هتشرح من خلالها يعنى ايه
sketching
parameter
Dimensions
constrains
relations
design intent
طول التمرين مش هيكون فى اوامره اكتر ما هو الشرح اللى عليه
وبعد الانتهاء منها يتم التنفيذ منهم ومتابعتهم من حضرتك

اما فى الدروس من 3 فما اعلى التمارين هتكون اصعب عليهم بعض الشئ فممكن مع عمل كل جزء من التمرين يبدأوا ينفذوا بعدك علشان الدنيا متكونش صعبة عليهم يعنى ممكن التمرين يتم على جزئين

وبسم الله ماشاء الله الناس فى المنتدى هنا ميتوصوش ممكن فى البداية تمشى على خطاهم زى ما قال الاخ ابو انس
ودا مش عيب ولا حرام اى حد فى البداية بيحتاج لدليل يمشى وراه وبعد كده مع الثقة هتحترف الموضوع من منظورك انت
ربنا يوفقك
[/center]

الأول سؤال، هل ستستعمل بروجكتور في الشرح ولا هايكون الشرح من على جهاز كمبيوتر مباشرة؟
لو بروجكتور فممكن تشرح انت الموضوع بسرعة علشان يكون لديهم صورة عامة عن الموضوع والطريقة والهدف من كل خطوة بيسووها، ولو فيه وقت تعيده معهم من الأول خطوة بخطوة انت تطبق وهم يطبقون معك، وبالأخير تطلب منهم انهم يعيدوا رسهما لحالهم في البيت كتمرين.

لو ما في بروجكتور، فأنا استخدمت مرة طريقة كانت رائعة في التدريس، تحتاج هذه الطريقة إلى لابتوب أو كمبيوتر به كارت شاشة متعدد المخارج. المهم إنك تقوم بتوصيل شاشتين على الجهاز الخاص بك، شاشة بمواجهتك أنت وشاشة بمواجهتهم هم.بيتابعوك عليها أحسن من البروجكتور، وفيه خصائص في ويندوز 7 تنظم عمل هاتين الشاشتين، لو ما تعرفها ممكن اشرحهالك.
ربنا يوفقك إن شاء الله.
بالمناسبة ممكن نفتح لك منتدى خاص بهذه الدورة وتكون إمكانية الدخول عليه مقصورة على أعضاء دورتك فقط ممكن عن طريقها تتواصل معهم في غير مواعيد الدورة وكذلك ترفع لهم عليها المواد التي ينبغي أن يحملوها وكذلك يرفعون هم أعمالهم لك عليها، وحتى أيضاً يمكنهم التواصل معك عليها بعد انتهاء الدورة.

هو بعد ما اتجاوز مرحلة اوامر السكيتش بقدر اتحرك براحتي. انا عم فكر كمان وقت يكون في assembly اني كلف كل شخص بتصنيع نموذج من النماذج. مشان محاكاة ظروف العمل الحقيقية
بس بالنسبة للملفات يلي نزلتها من الموقع. ما اشتغلت للأسف وماكان في كتاب للكورس. او بالاحرى الكتاب عند شراء الكورس. عندك فكرة شو اسم الكتاب او وين موجود؟

انا رح استخدم انشالله الطريقة التانية لان جهازي موصول على شاشة عرض كبيرة وبيظهر محتواها كمان على كل اجهزة الشبكة